Będzie więcej banków franczyzowych
Z badania przeprowadzonego przez PROFIT system wynika, że w pierwszej połowie roku banki uruchomiły ponad 250 oddziałów na zasadzie franczyzy.
Do 30 czerwca na polskim rynku łącznie działały 3303 takie placówki. W sieciach bankowych funkcjonuje też coraz więcej partnerów prowadzących więcej niż jedną placówkę na licencji.
Obecnie trzynaście banków oferuje licencje na placówki partnerskie pod swoim logo lub odrębną marką. Należą do nich AIG, BPH, BZWBK (marka Minibank), Bank DnB Nord (sieć Monetia), Dominet Bank (Grupa Fortis), eurobank, GE Money Bank, Getin Bank, ING, Multibank, Bank Pekao SA, Bank PKO BP oraz Polbank. Niebawem na rynku mogą pojawić się oferty kolejnych graczy – budowę sieci partnerskiej zapowiedział tworzony właśnie Alior Bank z Grupy Carlo Tassara – liczba otwartych przez ten bank placówek partnerskich ma sięgnąć 400.
Pod koniec czerwca 2008 roku na polskim rynku funkcjonowały łącznie około 3303 placówki na licencji (włączając agencje PKO BP). W pierwszej połowie roku banki uruchomiły ponad 250 placówek franczyzowych. Największą dynamikę wzrostu liczby placówek partnerskich w tym okresie odnotowały BPH (89) Getin Bank (68) oraz GE Money Bank (46). Ponad dwadzieścia otwarć zrealizowały również Dominet Bank, MiniBank oraz eurobank. Banki deklarują uruchomienie do końca roku 577 placówek działających na zasadzie franczyzy.
Multifranczyzobiorcy
Wśród partnerów banków rośnie liczba tzw multifranczyzobiorców – partnerów, którzy prowadzą więcej niż jedną placówkę tego samego banku. Obecnie ich liczba szacowana jest na około 500 (włączając agentów PKO BP). Jest to trend, dotyczący całego rynku franczyzy – wg. statystyk przygotowanych przez PROFIT system niemal 7 tysięcy jednostek franczyzowych i agencyjnych prowadzonych jest jako kolejna placówka tego samego franczyzobiorcy lub agenta.
Niektóre banki nie stawiają ograniczeń co do maksymalnej liczby placówek w rękach jednego franczyzobiorcy, inne ograniczają tę liczbę do 2-3 jednostek. Głównym kryterium otwarcia kolejnej placówki przez tego samego partnera są wyniki pierwszej lokalizacji, zaangażowanie franczyzobiorcy w biznes oraz relacje z centralą.
Prekursorem bankowej franczyzy w Polsce był bank PKO BP. Główną funkcjonalnością agencji tego banku była (i jest) działalność transakcyjna. W szczytowym okresie funkcjonowało blisko 5 tysięcy agencji PKO BP. Dzisiaj ich liczba wynosi nieco ponad 2160, a bank przygotowuje się do restrukturyzacji tej części działalności. W 2007 roku z franczyzą wystartował eurobank, który niewielkim placówkom partnerskim nadał pełną funkcjonalność właściwą dotychczas własnym oddziałom banku oraz jako pierwszy udostępnił agencjom rzeczywisty system banku (przedtem agencje pracowały na nakładkach na system informatyczny). Na początku tego roku z własnym, analogicznym projektem franczyzy ruszył Getin Bank. Do modernizacji systemu partnerskiego przygotowuje się również Pekao SA, który obecną sieć 150 placówek partnerskich pozyskał w wyniku fuzji z BPH. Po pierwszych trudnych miesiącach Bank intensywnie pracuje nad rozwojem formy dystrybucji - planuje również poszerzenie oferty produktowej dostępnej w agencjach o ubezpieczenia, produkty inwestycyjne oraz produkty dla klientów biznesowych.
W bankowej franczyzie dominują dwa modele rozwoju – pierwszy zakłada budowę sieci małych (1-2 stanowiska), choć w pełni funkcjonalnych placówek lokowanych w małych miejscowościach (nawet 10-15 tysięcy mieszkańców) – taki model wybrały m.in. BPH, eurobank, Getin Bank, Minibank czy Pekao. Dzięki franczyzie mogą dotrzeć ze swoją ofertą w rejony, w których otwarcie własnego oddziału (szacowane na ponad 300 tysięcy zł.) nie byłoby opłacalne. Drugim modelem jest otwieranie większych jednostek, które rozmiarami przypominają oddziały własne banku, lecz zarządzane są przez partnerów (m.in. Polbank, Dominet Bank, Multibank). Takie placówki funkcjonują najczęściej w dużych miastach.
Opracował zespół doradców PROFTI system
Więcej informacji w najnowszym numerze miesięcznika Własny Biznes FRANCHISING.
| Liczba placówek partnerskich na koniec 2007 | Liczba placówek partnerskich na koniec czerwca 2008 | Planowana liczba otwarć do końca 2008 (liczona od 30 czerwca) | Docelowa liczba placówek partnerskich | Szacowana kwota inwestycji | Liczba multifrancyzobiorców (+limit) | Produkty dostępne w placówkach partnerskich | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AIG Bank Polska | 21 | 30 | 26 | 56 | 50 tys. zł + koszty adaptacji lokalu | 2 (limit - 2 placówki) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| Alior Bank | 0 | 0 | b.d | 400 | b.d | 0 | b.d |
| BPH | 0 | 89 | 61 | b.d. | ok. 10-30 tys. zł | 16 (brak ograniczeń) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| DnB Nord (Monetia) | 220 | 240 | 60 | Brak sprecyzowanych planów | 7-10 tys. zł | 30 (brak ograniczeń) | Wpłaty gotówkowe, obsługa utargów przedsiębiorstw, sprzedaż pożyczek gotówkowych |
| Dominet Bank | 105 | 130 | 25 | ok. 180 | 60 tys. zł (w tym 50 tys. depozytu ) | b.d. | Oferta identyczna z ofertą placówek własnych |
| Eurobank | 38 | 59 | 31 | 140 | 30-75 tys. zł w tym koszty adaptacji lokalu | 12 (limit - 3 placówki) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| GE Money | 6 | 52 | 78 | ok. 350 | 70 tys. zł | 15 | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| Getin Bank | 0 | 68 | 62 | ok. 300 | 20-30 tys. zł + koszty adaptacji lokalu | 9 (brak ograniczeń) | Wszystkie produkty z oferty Getin Banku + wybrane produkty podmiotów z Grupy Getin Holding |
| ING | 75 | 100 | - | Brak sprecyzowanych planów | ok. 100 tys. zł (za gotową placówkę) | Są tacy partnerzy, ale ING nie udziela na ten temat informacji | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| Minibank (BZWBK) | 29 | 51 | 128 | Brak sprecyzowanych planów | ok. 30 tys. zł | 8 | Kredyty gotówkowe, konto z kartą, płatności za rachunki, płatności w Euro, przekazy Western Union |
| Multibank | 44 | 46 | 6 | 52 | 130 tys. zł (w tym 30 tys. kaucji) | 5 (limit - 3 placówki) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| PKO BP | ok. 2200 | 2168 | - | Planowana restrukturyzacja - brak sprecyzowanych planów rozwojowych | ok. 30 tys. zł w tym koszty adaptacji lokalu | Ok 400 – brak ograniczeń | Głównie obsługa kasowa + przyjmowanie dyspozycji przelewów, zleceń stałych, otwierania rachunków, przyjmowanie wniosków o wydanie kart, obsługa produktów kredytowych. |
| Pekao S.A. | ok. 300 | 150 | 100 | b.d. | 10-15 tys. zł w tym koszty adaptacji lokalu | 12 (brak ograniczeń) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
| Polbank | 105 | 120 | - | Brak sprecyzowanych planów | 150-200 tys. zł | 10 (limit - 2 placówki) | Oferta tożsama z gamą produktów dostępnych w placówkach własnych |
źródło: Firma doradcza PROFIT system
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży finanse i bankowość
Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Bank Pekao S.A.
Placówki bankowe
DG - Inwest Broker Finansowy
Leasing, kredyty, faktoring
Dom Ubezpieczeniowy Spectrum
Multiagencje ubezpieczeniowe
Eurofinance
Multiagencje ubezpieczeniowe
Extrakantor.pl
Kantory wymiany walut
Generali
Agencje ubezpieczeniowe
Millennium Bank
Placówki bankowe
Nest Bank
Placówki bankowe
Quark Kantory Bitcoin
Kantory wymiany kryptowalut
Santander
Placówki bankowe
Santander Consumer Bank
Placówki bankowe
VeloBank
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


