Uwaga, remanent!
Radzimy, jak dobrze zrobić inwentaryzację.
Remanent, zwany też spisem z natury lub inwentaryzacją, to nieodłączny element zamknięcia roku podatkowego przez przedsiębiorców. Podatnicy prowadzący książkę przychodów i rozchodów, powinni przygotować go na koniec roku i pierwszy dzień stycznia. Jednak dla wielu to twardy orzech do zgryzienia. Jak się za to zabrać?
Elementy remanentu
Podstawową zasadą sporządzania remanentu jest rzetelność, zgodność ze stanem rzeczywistym oraz należyta staranność. W związku z tym potrzebny jest odpowiednio przygotowany arkusz. W spisie z natury powinny znaleźć się przede wszystkim takie pozycje jak:
-
imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwa firmy),
-
data sporządzenia spisu,
-
numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
-
szczegółowe określenie towaru i innych składników podlegających inwentaryzacji,
-
jednostka miary,
-
ilość towaru, stwierdzona w czasie spisu,
-
cena w złotych i groszach za jednostkę miary,
-
wartość wynikająca z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
-
łączna wartość spisu z natury,
-
w przypadku wyksięgowania kosztu z KPiR w związku z jego nieopłaceniem w ustawowo przewidzianym terminie - wartość pomniejszenia, ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze, z którymi związane jest pomniejszenie,
-
klauzula "Spis zakończono na pozycji...",
-
podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu lub wspólników.
Zakres remanentu
Zakres, w jakim powinien być przeprowadzany spis z natury, jest precyzyjnie wskazany w § 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR.
W remanencie należy ująć takie składniki jak:
-
towary handlowe,
-
materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
-
półwyroby,
-
produkcję w toku,
-
wyroby gotowe,
-
braki i odpady.
Oprócz nich w inwentaryzacji powinny znaleźć się także te składniki majątku, które stanowią własność podatnika, ale fizycznie znajdują się poza przedsiębiorstwem. Przy dokonywaniu remanentu powinno się też ująć towary obce, znajdujące się w tym dniu w przedsiębiorstwie, podając jedynie ich ilość i określając właściciela, jednak już bez dokonywania wyceny.
Remanent a wycena
Wycenę remanentu sporządza się w celu wykazania go w księdze przychodów i rozchodów, według stałych zasad:
-
materiały i towary handlowe wyceniane są według cen zakupu lub nabycia, zaś w wyjątkowych przypadkach (na przykład jeśli uległy uszkodzeniu) – według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe niż ceny zakupu lub nabycia,
-
półwyroby, wyroby gotowe i braki własnej produkcji wyceniane są według kosztów ich wytworzenia,
-
odpady użytkowe, jeżeli utraciły swoją pierwotną wartość w toku produkcji, wyceniane są według wartości oszacowanej; bierze się także pod uwagę ich przydatność do dalszego użytkowania.
Po dokonaniu wyceny i obliczeniu wartości końcowego spisu z natury, należy ująć go w księdze przychodów i rozchodów z datą 31 grudnia. Ale uwaga – stanowi on także remanent początkowy i jest pierwszym wpisem do KPiR w nowym roku, z datą 1 stycznia.
Jeżeli w posiadaniu podatnika nie znajdują się żadne towary handlowe, materiały lub inne przedmioty, które podlegają inwentaryzacji, ma on obowiązek sporządzić tzw. remanent zerowy. Wtedy wpis do KPiR będzie miał wartość „zero”.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

