Co kraj, to pracownik

Jeśli zatrudniasz obcokrajowców – przeczytaj, co zrobić, by chcieli dla ciebie pracować.
Oczekiwania i wyobrażenia pracowników o pracodawcach różnią się w zależności od stylu życia i stanu rozwoju gospodarki w państwie, z którego pochodzą. W krajach aspirujących do pozycji gospodarczych liderów pracownicy oczekują sprawiedliwego traktowania i wyższego wynagrodzenia, które pozwoli im na lepszy standard życia. Są nastawieni na rozwój i doskonalenie swoich umiejętności. Natomiast w silnych gospodarkach i bogatszym społeczeństwie, zauważalna jest już mniejsza pogoń za samym pieniądzem, a z kolei większe zainteresowanie stabilizacją zawodową.
Według najnowszego raportu firmy doradczej Staufen pracownicy różnią się również w ocenie czynników, które ich zdaniem, wpływają na ich atrakcyjność w oczach przyszłych pracodawców. Inaczej widzą je Niemcy mieszkający w stabilnym gospodarczo kraju, a jeszcze inaczej Chińczycy i Brazylijczycy, gdzie gospodarki dopiero niedawno nabrały rozpędu.
Stabilność czy rozwój zawodowy?
Jeśli zatrudniasz lub chcesz zatrudnić mieszkańca zachodniego brzegu Odry, musisz postawić na tzw. miękkie umiejętności w zarządzaniu. Według raportu firmy Staufen dla przeciętnego Niemca, który nie ukończył jeszcze 34. roku życia, najważniejsze jest sprawiedliwe traktowanie przez przełożonych. Za bardzo istotne uznało je 63 proc. badanych, a jako istotne 35 proc. Następna w kolejności jest gwarancja zatrudnienia, którą - jako bardzo ważną - określiło 54 proc. badanych, a za ważną uznało 41 proc. Chińczycy natomiast wskazywali najczęściej na dobrą płacę (48 proc. – bardzo ważna, 51 proc. – ważna) i sprawiedliwe traktowanie przez przełożonych. Niemniej ważne były dla nich również perspektywy rozwoju zawodowego oferowane przez firmy. Dla Brazylijczyków sprawiedliwe traktowanie i perspektywy rozwoju zawodowego, to sprawy kluczowe. Istotne są dla nich również szkolenia organizowane przez pracodawców.
– W państwach rozwijających się gospodarczo, pracownicy chcą życia na wyższym, niż mają obecnie poziomie, przez co oczekują lepszych pensji i sprawiedliwego traktowania. Chcą się także rozwijać. W bogatszych krajach, gdzie ludzie żyją na znacznie wyższym poziomie, ważniejsza jest dla nich stabilizacja zawodowa – komentuje Maciej Wiertel ze Staufen Polska.
Polscy pracownicy, którzy nie ukończyli jeszcze 30. roku życia, odpowiadają w sposób zbliżony do ich kolegów z Niemiec i Chin. Najbardziej liczą oni na wysokie zarobki – 80 proc. Znacznie mniejsze znaczenie mają dla nich szkolenia, które wskazało 37 proc. badanych oraz stabilna forma zatrudnienia – 34 proc.
– Cała trudność polega na pogodzeniu oczekiwań pracowników z tym, co chcą im zaoferować pracodawcy. Młody polski pracownik ma wysokie oczekiwania finansowe. Pracodawcy natomiast wymagają od niego dużej wiedzy praktycznej i zaangażowania. Warto poszukać kompromisu godzącego obie strony, poprzez wdrożenie modeli zarządzania, skupiających się na zasobach ludzkich i tym co najlepszego oraz w jakich warunkach ludzie mogą wnieść do organizacji – mówi specjalista ze Staufen Polska.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej