Czerwiec upłynął w sektorze przedsiębiorstw pod znakiem większych wydatków na pracowników. O 0,7 proc. wzrosło zatrudnienie, a o 3,5 proc. – płace. To niezła wiadomość, bo od marca firmy nie wykazywały specjalnej ochoty do tego, by powiększać kadry. Od początku roku w firmach zatrudniających co najmniej 10 pracowników przybyło ok. 35 tys. miejsc pracy, z czego ponad 30 proc. tego przyrostu przypada właśnie na czerwiec.
- Tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia jest nieco wolniejsze niż w maju (o ok. 1 pkt. proc.) jednak ciągle utrzymuje pozytywną tendencję. Biorąc po uwagę ciągle bardzo niską inflację, która w czerwcu wyniosła zaledwie 0,3 proc. r/r, można mówić o wzroście zamożności pracowników, który uwidocznił się np. w danych o przyroście depozytów gospodarstw domowych – komentuje dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan. - Należy mieć nadzieję, że wzrost zatrudnienia i wynagrodzeń przełoży się na większą konsumpcję, która przyczyni się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego.
Tylko, że na razie takiego przełożenia nie widać. Konsumpcja w czerwcu rosła bowiem wolniej niż w maju – 1,2 proc. w porównaniu do 3,8 proc. Klienci sięgali do portfela mniej chętnie i to w przypadku praktycznie wszystkich grup towarów, poza samochodami. Sprzedaż spadła szczególnie w hiper- i supermarketach, a także w sklepach meblowych, RTV i AGD. Przed spadkami obroniła się jedynie sprzedaż odzieży, ale to efekt sezonowych wyprzedaży.
Zdaniem dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan, w kolejnych miesiącach nie należy się spodziewać przyspieszenia sprzedaży detalicznej.
- A to znaczy, że wpływ konsumpcji na tempo wzrostu PKB w 2014 roku nie będzie tak duży, jak można było zakładać jeszcze w pierwszym kwartale – twierdzi specjalistka. - W tym kontekście ważne są decyzje Rady Polityki Pieniężnej, aczkolwiek trudno się spodziewać, że ewentualna decyzja o obniżce stóp procentowych wpłynie na poprawę wyników sprzedaży detalicznej, a tym samym pobudzenie konsumpcji i przyspieszenie wzrostu gospodarczego. Problem tkwi nie w dostępie do finansowania, ale w postrzeganiu ryzyka przez gospodarstwa domowe.
Pieniądze są, ale klienci na razie wolą poczekać i upewnić się, czy poprawa ich sytuacji będzie trwała. Gdy dojdą do tego przekonania, być może ruszą na zakupy.
(gum)
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>
Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.
[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /moja-firma/8653/moze-zakupy/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 87947 [country_item] => pl [description] => Sytuacja klientów nie jest zła, bo płace rosną. Ale ich skłonność do wydawania okazuje się niewielka. [path] => d48/7dd/groszek-wozek-zakupy.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 290 [itemserver_id] => 13010 ) ) [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 78530 [country_item] => pl [description] => Sytuacja klientów nie jest zła, bo płace rosną. Ale ich skłonność do wydawania okazuje się niewielka. [path] => 27b/bf7/rozstaje.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 27993 ) ) ) [og_image] => d48/7dd/groszek-wozek-zakupy.jpg [article_date_formated] => 01.08.2014 [article_day] => Piątek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 87947 [country_item] => pl [description] => Sytuacja klientów nie jest zła, bo płace rosną. Ale ich skłonność do wydawania okazuje się niewielka. [path] => d48/7dd/groszek-wozek-zakupy.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 290 [itemserver_id] => 13010 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 87947 [country_item] => pl [description] => Sytuacja klientów nie jest zła, bo płace rosną. Ale ich skłonność do wydawania okazuje się niewielka. [path] => d48/7dd/groszek-wozek-zakupy.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 290 [itemserver_id] => 13010 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )Może na zakupy?

Firmy zatrudniają i płacą coraz więcej, ale klienci… wydają coraz wstrzemięźliwiej. Jak rozwinie się sytuacja?
Czerwiec upłynął w sektorze przedsiębiorstw pod znakiem większych wydatków na pracowników. O 0,7 proc. wzrosło zatrudnienie, a o 3,5 proc. – płace. To niezła wiadomość, bo od marca firmy nie wykazywały specjalnej ochoty do tego, by powiększać kadry. Od początku roku w firmach zatrudniających co najmniej 10 pracowników przybyło ok. 35 tys. miejsc pracy, z czego ponad 30 proc. tego przyrostu przypada właśnie na czerwiec.
- Tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia jest nieco wolniejsze niż w maju (o ok. 1 pkt. proc.) jednak ciągle utrzymuje pozytywną tendencję. Biorąc po uwagę ciągle bardzo niską inflację, która w czerwcu wyniosła zaledwie 0,3 proc. r/r, można mówić o wzroście zamożności pracowników, który uwidocznił się np. w danych o przyroście depozytów gospodarstw domowych – komentuje dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan. - Należy mieć nadzieję, że wzrost zatrudnienia i wynagrodzeń przełoży się na większą konsumpcję, która przyczyni się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego.
Tylko, że na razie takiego przełożenia nie widać. Konsumpcja w czerwcu rosła bowiem wolniej niż w maju – 1,2 proc. w porównaniu do 3,8 proc. Klienci sięgali do portfela mniej chętnie i to w przypadku praktycznie wszystkich grup towarów, poza samochodami. Sprzedaż spadła szczególnie w hiper- i supermarketach, a także w sklepach meblowych, RTV i AGD. Przed spadkami obroniła się jedynie sprzedaż odzieży, ale to efekt sezonowych wyprzedaży.
Zdaniem dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan, w kolejnych miesiącach nie należy się spodziewać przyspieszenia sprzedaży detalicznej.
- A to znaczy, że wpływ konsumpcji na tempo wzrostu PKB w 2014 roku nie będzie tak duży, jak można było zakładać jeszcze w pierwszym kwartale – twierdzi specjalistka. - W tym kontekście ważne są decyzje Rady Polityki Pieniężnej, aczkolwiek trudno się spodziewać, że ewentualna decyzja o obniżce stóp procentowych wpłynie na poprawę wyników sprzedaży detalicznej, a tym samym pobudzenie konsumpcji i przyspieszenie wzrostu gospodarczego. Problem tkwi nie w dostępie do finansowania, ale w postrzeganiu ryzyka przez gospodarstwa domowe.
Pieniądze są, ale klienci na razie wolą poczekać i upewnić się, czy poprawa ich sytuacji będzie trwała. Gdy dojdą do tego przekonania, być może ruszą na zakupy.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej