Tani, ryzykowny i dochodowy

Czym tak naprawdę jest start-up? Facebook to jeden z jego licznych przykładów.
Start-upami nazywamy usługi i produkty, np. aplikacje internetowe i mobilne, stworzone w celu dostarczenia wartości potencjalnym użytkownikom. Start-up ma rozwiązać problem, z jakim boryka się przeciętny internauta, lub pomóc mu w jego rozwiązaniu. Takie przedsięwzięcie zazwyczaj ma początek w hobby i jest prowadzone po kosztach.
Kto może tworzyć start-up? Właściwie każdy, kto ma pomysł i ludzi do jego realizacji. Co ciekawe , najbardziej znane start-upy powstały przypadkiem. Najczęściej pomysły na nie pojawiały się w sytuacjach, gdy innowator sam potrzebował innego niż dotychczasowe rozwiązania już istniejącego problemu.
Firmy na etapie start-upu mogą powstać w dowolnej dziedzinie oraz branży. Najczęściej jednak związane są z nowymi technologiami. Do charakterystycznych cech przedsiębiorstwa start-upowego zalicza się:
Niskie koszty rozpoczęcia działalności - pierwotna wersja powstaje zazwyczaj w małym gronie osób, które, posiadając umiejętności związane z programowaniem i projektowaniem grafiki komputerowej, tworzą makietę oraz prototypową wersję start-upu. Do rozpoczęcia pracy nad start-upem nie potrzeba specjalistycznych maszyn czy narzędzi, dlatego łatwiej niż w przypadku firmy tworzącej prawdziwy produkt zdecydować się na jego realizację.
Wyższe niż w przypadku standardowych przedsięwzięć ryzyko - podczas tworzenia start-upu nie ma pewności, że produkt przyjmie się na rynku. Zdarza się, że powstaje on bez modelu biznesowego, który przyniósłby monetyzację pomysłu. Dzięki analizie, testom i podejmowaniu prób realizacji nowych pomysłów na rozwój, start-upy zmieniają sposób zarabiania na swoim produkcie. Najpopularniejsze z nich (te, które stały się dobrze prosperującymi firmami) dopiero po kilkunastu miesiącach działalności rozpoczęły próby zarabiania na oferowanych usługach.
Wyższy niż w przypadku standardowych przedsięwzięć zwrot z inwestycji - najważniejsza dla start-upu nie jest, jak mogłoby się wydawać, milionowa inwestycja, ale odnalezienie się na rynku i zdobycie znacznej liczby zaangażowanych użytkowników. Zespoły tworzące start-upy potrafią w odpowiednim czasie znaleźć inwestorów oraz cennych współpracowników, co przekłada się również na sukces finansowy.
Fragment książki Adama Łopusiewicza "Start-up. Od pomysłu do sukcesu", Wydawnictwo Samo Sedno
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej