Jak ustalić cenę produktu?
Istnieje wiele metod. Podajemy trzy najpopularniejsze.
- Metoda kosztowa – cenę ustalasz na podstawie ponoszonych kosztów, do których dodajesz zakładany zysk. Pamiętaj, żeby bardzo dokładnie policzyć wszystkie (!) wydatki, jakie musisz ponieść, żeby wyprodukować towar i wprowadzić go na rynek.
- Metoda popytowa – w tym wypadku głównym czynnikiem kształtującym wysokość ceny są twoi klienci. Ustalasz taką opłatę, jaką wg ciebie będą skłonni zapłacić nabywcy.
- Metoda opierająca się na konkurencji – ceny ustalasz na podstawie cen konkurentów albo średniej rynkowej.
Warto też pamiętać o innych ważnych czynnikach, takich jak:
- warunki rynkowe, na ceny wpływa sezonowość (pomyśl, ile kosztują choinki tydzień przed Bożym Narodzeniem, a ile w Wigilię po południu), koniunktura gospodarcza (w czasie ożywienia ceny niektórych produktów rosną, a podczas kryzysu – spadają),
- marże u dystrybutorów – jeśli w branży, w której działasz, pośrednicy zarabiają standardowo np. 20 proc. jest mała szansa, że któryś zgodzi się zarabiać na produktach nowej firmy tylko 10 proc.,
- polityka firmy, zastanów się, czy chcesz być postrzegany jako właściciel drogiej czy taniej marki.
W praktyce podczas ustalania cen bierze się pod uwagę kilka czynników. Jeśli twoje ceny są wyższe niż konkurentów, warto pokazać klientom, dlaczego twój produkt jest lepszy. Może ma lepsze wzornictwo, jest bardziej innowacyjny, wykonano go z lepszych materiałów itp.
fragment książki „Jak założyć i rozwinąć własną firmę” Katarzyny Zachariasz, Wydawnictwo Samo Sedno
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


