Nielawinowa sprzedaż

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42
Nowelizacja jest częścią rządowego pakietu o przedsiębiorczości i ma chronić drobnych kupców przed rekinami z branży. Zakazuje hipermarketom i supermarketom sprzedaży bez marży. Wyjątkiem będą wyprzedaże: posezonowe- dwie w roku ,letnia i zimowa, trwające nie dłużej niż miesiąc, organizowane gdy upływa termin przydatności produktu do spożycia, przy likwidacji sklepu(przez trzy miesiące) oraz przy wycofywaniu się z działalności handlowej.
W ostatniej chwili Sejm przyjął jeszcze jedną poprawkę bijąca w duże sieci posiadające własne marki. Ma to zapobiec zmuszaniu polskich producentów do rezygnacji z własnej marki. O nieuczciwą konkurencję mogą zostać oskarżeni producenci lub handlowcy , którzy do zakupionego towaru dodadzą „nieodpłatną premię w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży”. Są tu wyjątki: można dołączyć coś o „niewielkiej wartości” lub próbkę towaru np. kosmetyku do kolorowego magazynu. Premią mogą też być wygrane w konkursach i loteriach promocyjnych zorganizowanych zgodnie z przepisami o grach losowych. Posłowie uznali za nieuczciwą konkurencję także loterie promocyjne stwarzające „pewność wygranej”.

Zakazano też sprzedaży lawinowej. Sejm zdecydował, że nielegalne będzie nabywanie towarów lub usług wraz z obietnicą nagrody za przyciągnięcie nowych klientów. Ma to zastopować rozwój tzw. piramid finansowych. Ich nieuczciwi organizatorzy zarabiają na wpłatach osób wchodzących do systemu po nich. Ci ostatni zwykle tracą pieniądze, często oszczędności życia. Sprzedaż lawinowa będzie obłożona karą pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do ośmiu lat.

Doprecyzowano też zapisy tak aby nie zagroziły one legalnie działającym firmom sprzedaży bezpośredniej takim jak Oriflame czy Avon. Zgodna z prawem ma być sprzedaż lawinowa, w której zarabia się na zakupie lub sprzedaży po cenie, której „wartość nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług”, a osoba wycofująca się z systemu może odsprzedać organizatorowi(za min. 90 procent) towar, który zakupiła w ciągu pół roku przed złożeniem rezygnacji.

Więcej: Gazeta Wyborcza, 24 maja 2002.

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €