E-handel ma się czego bać?
W czerwcu 2014 roku wejdą w życie przepisy zwiększające zakres obowiązków sklepów internetowych.
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów, co będzie nakładało na właścicieli sklepów internetowych nowe obowiązki, np. precyzyjne informowanie klientów o sposobach zapłaty, wszelkich dodatkowych kosztach oraz sposobach zwrotu towaru. Dyrektywa miała na celu m.in. zlikwidowanie barier wynikających z rozdrobnienia przepisów oraz poprawę obrotów ze sprzedaży transgranicznej.
Zmiany w prawie są efektem wdrożenia w całej Unii Europejskiej Dyrektywy 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 roku. Do 13 grudnia 2013 roku państwa członkowskie powinny przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania Dyrektywy. We wszystkich państwach członkowskich nowe przepisy mają wejść w życie do 13 czerwca 2014 roku. Polska zdecydowała się na wprowadzenie zupełnie nowej regulacji i uchylenie dotychczasowych przepisów zawartych w ustawach o ochronie niektórych praw konsumentów oraz ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
- Przy okazji wdrożenia dyrektywy, polski ustawodawca porządkuje system prawny w zakresie przepisów regulujących prawa konsumenta. Ułatwi to z jednej strony ustalenie praw konsumentów i obowiązków sprzedawców, które dotychczas rozproszone były po wielu aktach prawnych, ale z drugiej strony rodzi pytanie czy nowe przepisy będą interpretowane podobnie do poprzednio obowiązujących – mówi Tomasz Rutkowski, radca prawny, Managing Associate w kancelarii Deloitte Legal.
Nowe przepisy nakładają na e-sprzedawców obowiązek przejrzystego i wyczerpującego poinformowania konsumentów o cenie produktu oraz jej wszystkich składnikach, dodatkowych kosztach oraz zasadach zwrotu towaru. Sposób informowania powinien być również dostosowany do środka porozumiewania się na odległość, za pomocą którego dochodzi do zawarcia umowy. Zostanie również wydłużony czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa i będzie on wynosił 14 dni (zamiast dotychczasowych 10 dni) od dnia otrzymania towaru. Klient musi też być jasno poinformowany o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Przedsiębiorcy muszą również wprowadzić formularz odstąpienia od umowy, który będzie jednolity dla obszaru całej UE. Wprowadzone obowiązki informacyjne będą wymagały od przedsiębiorcy dostosowania wyglądu sklepu internetowego i wprowadzenia dodatkowych elementów, lub usunięcia elementów zakazanych np. formularzy, które zaznaczały dodatkowe opcje już w momencie wybrania towaru i klient musiał je usuwać samodzielnie.
(mak)
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


