Walka z zatorami

Utrata płynności finansowej może prowadzić do bankructwa. Przedsiębiorcy wiedzą jak temu zapobiegać.
Niemal 60 proc. polskich przedsiębiorców zgłasza problemy z uzyskaniem w terminie należności za wystawione faktury. W takiej sytuacji słabnąca sytuacja finansowa firmy może prowadzić do jej upadku. Jak z finansowymi trudnościami radzą sobie właściciele polskich firm?
Z raportu przygotowanego przez Euler Hermes wynika, że tylko jedna trzecia polskich przedsiębiorców sięga po zewnętrzne instrumenty finansowania. Najczęściej, bo aż w 72 proc. przypadków jest to kredyt. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się natomiast leasing (18,2 proc.), faktoring (6,5 proc.) oraz windykacja (4,5 proc.). Co siódmy właściciel firmy przyznaje natomiast, że choć obecnie nie posiłkuje się zewnętrznym finansowaniem, nie wyklucza go w przyszłości.
- Z perspektywy firmy faktoringowej obserwujemy, że problem zatorów płatniczych i związane z tym nieterminowe regulowanie należności, coraz częściej dotyka polskich przedsiębiorców. W tej sytuacji właściciele małych i średnich firm poszukują zewnętrznych źródeł, pomagających usprawnić finansowe zarządzanie przedsiębiorstwem w trudnych czasach – mówi Stanisław Atanasow, prezes Credit Agricole Commercial Finanse Polska.
Z danych zawartych w raporcie Skaner MŚP na III kwartał 2013 r., przygotowanym na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego wynika, że niemal 60 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP miało w ostatnich trzech miesiącach problem z uzyskaniem należności za wystawione faktury. Opóźnienie wpływu za fakturę trwało przeważnie dwa tygodnie (ponad 30 proc. wskazań). Natomiast 23 proc. ankietowanych na przelew musiało czekać nawet miesiąc. Zatory płatnicze mogą przyczyniać się do bankructw przedsiębiorstw. W lipcu 2013 było ich 98, wobec 75 odnotowanych w lipcu rok wcześniej. Do branż najbardziej odczuwających przyrost upadłości firm należy m.in. sektor budowlany, jak również rynek dystrybucji i usług.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej