SMS - spam, czy reklama?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Start własnego biznesu i początek aktywnych działań na rzecz pozyskania pierwszych klientów to dla każdego przedsiębiorcy czas wytężonej pracy. Wbrew pozorom ta aktywność niekoniecznie musi generować wysokich kosztów. Coraz częściej zamiast tradycyjnych form reklamy, wybór pada na kanał mobilny, mailing czy social media, a nierzadko udane kampanie stanowią połączenie tych elementów.

Krótko i treściwie

Według agencji badawczej Nielsen aż 46 proc. osób przyznało, że podjęło decyzję zakupową pod wpływem komunikatu otrzymanego na swój telefon komórkowy. Niewiele innych środków komunikacji marketingowej może przynieść podobne efekty. Komunikacja SMS spotyka się więc z coraz większym zainteresowaniem ze strony biznesu. Wysoka efektywność to jednak zasługa nie samego kanału, co raczej przemyślanej strategii jego wykorzystania.

Szczególnie pierwsza kampania SMS jest zazwyczaj sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Aby skutecznie omijać powszechne błędy, wystarczy pogłębić swoją wiedzę z tego zakresu i w swoim planie działania uwzględnić kilka dodatkowych elementów. Zanim wyślemy pierwszego SMS-a najlepiej:

  • wyznaczyć konkretne cele do osiągnięcia,
  • zbierać i systematycznie rozbudowywać własne bazy danych,
  • zaplanować schemat komunikacji, dostosowując go do profilu grupy docelowej,
  • rozważyć korzystanie z takich funkcji jak: targetowanie i personalizacja,
  • zastanowić się, w jaki sposób kampania będzie rozliczana (pomiar efektywności).

W przypadku marketingu SMS priorytetem jest najczęściej bezpośrednie wsparcie sprzedaży. Takie założenie jest więc realizowane przez wysyłkę SMS-owych kuponów zniżkowych, a jego efektywność mierzona poprzez obliczenie odsetka klientów, którzy skorzystali z oferty i średnie wyniki sprzedaży w czasie objętym promocją. Rozliczenie kampanii to jednak dopiero ostatni etap kampanii.

Tylko do wybranych

Skuteczny komunikat marketingowy charakteryzuje się przede wszystkim tym, że przyciąga uwagę potencjalnego konsumenta i bezpośrednio motywuje go do podjęcia konkretnego działania. Jak uzyskać taki efekt za pomocą wiadomości SMS? Przede wszystkim poprzez prawidłowe targetowanie (selekcjonowanie bazy), nadanie komunikatowi indywidualnych cech oraz przygotowanie komunikatu dostosowanego do potrzeb klientów. Podkreśleniu wyjątkowości i indywidualnego charakteru danej oferty służy natomiast funkcja personalizacji, czyli zwrócenie się do rozmówcy po imieniu.

Pamiętajmy też o tym, że to, jak opinia o marce będzie się kształtowała w gronie klientów, zależy więc w dużej mierze właśnie od 160-znakowego komunikatu. Wysiłek włożony w przygotowanie odpowiedniego tekstu i stworzenie wartości dodanej z pewnością zaprocentuje. Komunikujmy się więc jasno, przejrzyście i uczciwe. Nie zapominajmy także o odpowiednich godzinach wysyłki (pon–pt, 9.00-18.00) oraz częstotliwości (maksymalnie raz na tydzień).

Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu i PR SMSAPI; Anna Isakow, specjalista ds. PR SMSAPI; (boa)

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €