Kiedy koniec spowolnienia?

Koniunktura w przemyśle, handlu i usługach wciąż kuleje, ale Polacy zaczęli kupować więcej.
Choć polska gospodarka wciąż unika spadków, to o micie „Zielonej Wyspy” już mało kto wspomina. W pierwszym półroczu PKB urósł o 0,5 proc. Ogólny klimat koniunktury nie zachwyca – powody do niepokojów nadciągają niemal ze wszystkich sektorów.
W przemyśle sytuacja jest zróżnicowana, jednak większość przedsiębiorców narzeka na zbyt wysokie stany zapasów i rosnące problemy z odzyskiwaniem należności.
- Nieźle radzą sobie firmy chemiczne, farmaceutyczne, wytwarzające wyroby z gumy i tworzyw sztucznych. Kłopoty mają natomiast producenci odzieży oraz metali – mówi dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan.
Trudne czasy wciąż przeżywają przedsiębiorcy związani z budownictwem. Tu brakuje nowych zamówień, co z kolei skutkuje zwolnieniami pracowników. Nieco lepiej jest natomiast w usługach.
- Powodów do narzekań nie mają przedsiębiorstwa z sektorów finansowego, ubezpieczeniowego oraz informacji i komunikacji. Lekką poprawę sygnalizują, zapewne ze względu na okres wakacyjny, hotele i restauracje - twierdzi Starczewska-Krzysztoszek.
Gdzie szukać pozytywnych informacji? Do takich można zaliczyć niewielki, ale jednak 0,5 proc. wzrost sprzedaży detalicznej w maju. Zwiększone wydatki interpretowane są przez ekonomistów jako dobra wróżba – klienci bowiem chętniej sięgają do portfela tylko wówczas, gdy z optymizmem patrzą w przyszłość.
- Sprzedaż detaliczna wzrosła – poza paliwami i książkami – we wszystkich rodzajach działalności. Przedsiębiorstwa odczuwają ten większy popyt i sygnalizują, że gospodarstwa domowe obudziły się z długiego, zimowego letargu -mówi ekonomistka. - Dla konsumentów ciągle jednak przy decyzjach konsumpcyjnych najważniejsza jest niska cena, o czym świadczy bardzo duży wzrost sprzedaży w tzw. sklepach niewyspecjalizowanych, przede wszystkim dyskontach, ale także hiper- i supermarketach. Wysoką dynamiką charakteryzowała się również sprzedaż dóbr trwałego użytku, m.in. mebli, AGD, RTV.
Rosnące zakupy indywidualne powinny ożywić produkcję, a także inwestycje. Jeśli swoją dotychczasową siłę zachowa eksport, wówczas można mieć nadzieję na szybszy wzrost gospodarczy w drugiej połowie roku.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej