Biznes od pierwszego wejrzenia
Jak zrobić dobre wrażenie na franczyzodawcy? Nie wystarczy markowy garnitur, przyklejony uśmiech i błyskotliwe odpowiedzi.
Zanim dojdzie do spotkania między przedsiębiorcami, trwa wzajemne badanie się. Potencjalny franczyzobiorca weryfikuje wiarygodność franczyzodawcy w internecie, sprawdza pozycję jego firmy na rynku oraz analizuje ofertę współpracy franczyzowej. Często zdarza się, że partner zna markę, bo sam jest jej klientem. Łatwiej mu wtedy wyobrazić siebie w biznesie, na który licencję chce wykupić. Franczyzodawca, najczęściej reprezentowany przez menedżera odpowiedzialnego za rozwój sieci, ma do dyspozycji odpowiedzi z wypełnionej ankiety rekrutacyjnej. Trudno jednak wyciągać z niej daleko idące wnioski, bo papier jest w stanie przyjąć wszystko. Dlatego rozmowa w cztery oczy z kontrahentem jest niezastąpionym narzędziem w procesie rekrutacji franczyzobiorcy.
Sławne pierwsze wrażenie ważne jest nie tylko w prywatnych relacjach. Sympatia wobec rozmówcy w trakcie biznesowego spotkania jest równie istotna. Tylko że franczyzodawca pod innym kątem ocenia potencjalnego franczyzobiorcę swojej firmy niż pracodawca przyszłego pracownika, teściowa synową, a chłopak dziewczynę. Dla franczyzodawcy liczą się, oprócz osobowości, kompetencje i doświadczenie zawodowe. Z rozmowy musi wynikać, że obie strony są świadome warunków współpracy, na które się decydują, i że ta współpraca ma charakter długofalowy. Skoro od franczyzodawcy oczekuje się nie tylko wsparcia doraźnego przy otwieraniu sklepu, ale przez cały okres współpracy, jego właściciel też musi myśleć o strategii na kilka lat w przód. Te założenia należy omówić jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej.
Dzielenie przedsiębiorców ze względu na płeć, wiek, wielkość miasta, z którego pochodzą, jest kiepskim rozwiązaniem. Psychologia biznesu nie jest tak ważna jak analiza otoczenia biznesowego firmy. Osobiście wolę dzielić właścicieli sklepów na prowadzących punkty o małej lub dużej powierzchni (dzięki temu można lepiej zaplanować powierzchnię sprzedażową i dobór asortymentu) oraz na tych, którzy mają w handlu wieloletnie doświadczenie lub dopiero zaczynają. Bez względu na doświadczenie liczymy, że franczyzobiorca będzie znał swoich przyszłych klientów i przynajmniej w części pozna ich preferencje zakupowe oraz zasobność portfeli.
Innym czynnikiem pomagającym przekuć biznes w sukces jest koordynator, który pozostaje w stałym kontakcie z franczyzobiorcą. Jest on trochę jak lider grupy sprzedawców w telemarketingu: nadzoruje pracę, motywuje, ocenia wyniki i wysyła na dodatkowe szkolenia. Wiara koordynatora w to, co robi, ma pozytywny wpływ na właścicieli sklepów oraz atmosferę w całej sieci.
Mariusz Buchała
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


