Biznes dla młodych

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Osoby młode często deklarują chęć rozpoczęcia pracy na własny rachunek, ale tylko kilka procent z nich realizuje taki plan. Co zrobić, żeby zostać przedsiębiorcą?
- Zaczyna się oczywiście od pomysłu. Drugim warunkiem jest zespół. Warto dobrze dobierać partnerów, to muszą być osoby o podobnym podejściu do życia i biznesu. Niezbędną umiejętnością jest także znalezienie inwestora, który poza pieniędzmi pomoże rozwinąć biznes – mówi Anna Hejka, prezes Heyka Capitals Markets Group, ekspert kampanii Narodowy Program Przedsiębiorczości.

Czynniki determinujące do bycia przedsiębiorcą mogą również wynikać z postaw. Osoby otwarte, lubiące wyzwania, chcące się uczyć odnajdą się w pracy na własny rachunek.
- Można powiedzieć, że każdy z nas posiada cechy, które są potrzebne do bycia przedsiębiorcą. Ale być może nie w takiej ilości, która tworzy niezbędną masę do tego, żeby nasze chęci zmienić na konkretne działania. Z drugiej strony nie skazuje to żadnego z nas na tylko i wyłącznie pracę najemną. Jeżeli zdamy sobie sprawę z aktualnego rozwoju psychologii, socjologii oraz możliwości rozwijania technik, które niektórzy nazwą technikami manipulacjami, niekoniecznie o pejoratywnym znaczeniu, to możemy stwierdzić, że podstawową cechą do tego, żeby być przedsiębiorcą jest umiejętność zdiagnozowania swoich słabych stron. Następnie te cechy należy poprawić i wykreować w sobie przedsiębiorcę – mówi prof. Anna Rogut z Uniwersytetu Łódzkiego i Społecznej Akademii Nauk.

Własny biznes to praca zespołowa

Firmy walczą o pozycję na rynku, czyli o klienta. Kiedy jednak przedsiębiorca rozpoczyna swoją działalność musi grać w zespole i z zespołem.
- Nie ma ludzi, którzy będą w stanie zrobić coś samodzielnie. Żaden inwestor, anioł biznesu ich nie wesprze, bank nie udzieli im pożyczki – mówi Anna Hejka.

Zespół tworzą osoby o odpowiednich kompetencjach. - Potrzebne są osoby techniczne, ale również takie, które mają wizję i wiedzą, jak dalej rozwijać wspólny biznes. W Jakdojade.pl dzielimy się zadaniami zgodnie z naszymi predyspozycjami wynikającymi z doświadczenia, wykształcenia oraz cech osobowości - mówi Bartosz Burek, menedżer Jakdojade.pl.

Partnerzy biznesowi nie powinni ze sobą również rywalizować - lider jest jeden. Taka osoba musi mieć jednak charyzmę, by zespół jej zaufał i podążał za nią. W zależności od tego, w jakim sektorze przedsiębiorcy zamierzają działać, osób do zespołu można szukać na zewnątrz, korzystając z usług outsourcingowych. Nie dotyczy to jednak aktywności, obowiązków, które decydują o „być, czy nie być” firmy. Takie działania muszą być po stronie zespołu.

Często spektakularne biznesy upadają z błahych powodów – kłótni wspólników. Zdarza się, że ktoś w zespole może angażować się mniej, ktoś inny bardziej. Wtedy zaczynają się nieporozumienia. By tego uniknąć, warto zastosować zasadę okresu nabywania praw - osoba, która jest założycielem dzieli role w zespole, określa kamienie milowe – cele, które należy spełnić w określonym czasie. Jeśli osoby wywiążą się z zadań, nabywają udziały w spółce.

Kapitał na start

Na polskim rynku istnieje już wiele programów, z których młodzi przedsiębiorcy mogą pozyskać pieniądze na start.
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisała umowy na wsparcie rozwoju biznesu na kwotę 27 mld zł, z czego 14 mld zł już zostało wypłaconych w gotówce na rachunki przedsiębiorstw. W kwietniu PARP planuje konkurs dla inkubatorów przedsiębiorczości, które niejako transferują pomoc nie tylko w formie gotówki, ale również mentoringu, coachingu - wspierając tym samym merytorycznie przedsiębiorców. W czerwcu agencja zamierza uruchomić fundusz pożyczkowy ukierunkowany na start up – mówi Michał Bańka, dyrektor departamentu wsparcia instytucji otoczenia biznesu PARP.

Zaangażowanie inwestora w budowanie biznesu jest bezcenne. Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać o tym, żeby obniżyć stopień ryzyka dla inwestora. Rozpoczęcie własnego biznesu wymaga odwagi i otwartości przedsiębiorcy. A ze strony inwestora poczucia pewności, którą powinien zapewnić mu przedsiębiorca.

(awh)

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €