Pod górkę z innowacjami

Polskie firmy chcą być innowacyjne, ale zdobycie funduszy na ich wdrożenie niejednokrotnie jest poza zasięgiem.
Zdobycie funduszy na jakiekolwiek przedsięwzięcie nie należy do najłatwiejszych. Jeszcze trudniej jest przekonać kogoś do tego, żeby sfinansował inwestycję, której nikt jeszcze nie sprawdził, a która może okazać się totalnym fiaskiem. Nic więc dziwnego, że blisko 70 proc. polskich firm należących do sektora MŚP uważa, że zdobycie pieniędzy na wdrożenie innowacji jest trudne lub bardzo trudne – takie dane przedstawiła Agencja Rozwoju Innowacji. Mimo to po fundusze na wdrożenie innowacji zamierza sięgnąć 39,7 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Blisko 13 proc. ankietowanych zamierza również zainwestować w wartości niematerialne i prawne, a więc wszelkiego rodzaju patenty i licencje, które usprawnią prowadzenie biznesu.
Zanim jednak pieniądze zasilą firmowe konto i pozwolą rozwijać nowatorskie projekty, przedsiębiorcy muszą o rzeczone fundusze zawalczyć. Wspomniane badania Agencji Rozwoju Innowacji mówią, że do poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania innowacji najbardziej zniechęcają przedsiębiorców skomplikowane procedury przyznawania środków. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 79 proc. ankietowanych. W pozyskiwaniu pieniędzy stopują nas również niejasne kryteria rozpatrywania wniosków (50 proc.), wysokie ryzyko niepowodzenia projektu (29,8 proc.) oraz wysokie koszty wdrożenia innowacji (25,8 proc.).
- Wzrasta świadomość faktu, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, firma może zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Przedsiębiorcy wiedzą, że bez innowacji nie będą w stanie rozwijać biznesu i zwiększać zysków – mówi Szymon Gawryszczak, prezes zarządu Agencji Rozwoju Innowacji SA.
Po kasę do Unii...
Olbrzymią rolę w procesie wdrażania innowacji w polskich przedsiębiorstwach odegrała pomoc z Unii Europejskiej. 42,4 proc. ankietowanych uważa, że najlepszym źródłem finansowania innowacji są właśnie dofinansowania z UE. Dla przedsiębiorców istotne są również zwolnienia i ulgi podatkowe (18 proc.) oraz preferencyjne kredyty i pożyczki (14,4 proc.).
- Skomplikowane i bardzo restrykcyjne procedury przez jakie muszą przejść właściciele firm, nie wszystkich jednak odstraszają. Tak duża popularność dofinansowań z funduszy UE wynika najprawdopodobniej z bezzwrotnego charakteru tego kapitału. Oczywiście przedsiębiorca w tym wypadku również musi zainwestować własne środki, lecz przeważnie większą część finansuje Unia Europejska. Nierzadko jest to nawet 70 procent budżetu całego projektu. To powoduje, że ten rodzaj kapitału zewnętrznego jest nadal bardzo popularny – mówi Szymon Gawryszczak.
Jedną z dostępnych form pomocy unijnej jest kredyt technologiczny. Można go częściowo spłacać dzięki dofinansowaniu w formie premii technologicznej udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach Działania 4.3 oraz 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. O pieniądze mogą ubiegać się firmy z sektora MŚP, które chcą wdrożyć systemy ERP, sprzęt komputerowy, serwery itp. Maksymalnie można uzyskać 4 mln zł dotacji, przy czym wkład przedsiębiorstwa musi stanowić 25 proc. całości inwestycji.
...i nie tylko
Jednak Unia Europejska nie jest jedyną instytucją, która może wspomóc przedsiębiorcę w inwestycjach w innowacje. Pieniędzy można pozyskać również z innych źródeł. Jednym z najbardziej oczywistych jest kredyt bankowy, jednak problemy z jego uzyskaniem może mieć młoda firma, która dopiero stawia pierwsze kroki na rynku.
Dlatego zamiast decydować się na kredyt warto przychylniejszym okiem spojrzeć na leasing operacyjny IT. W ten sposób możemy pozyskać dla firmy nie tylko samochody, czy nieruchomości, z czym najczęściej kojarzy się ta forma finansowania, ale również technologie, a więc oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy. Jedną z zalet leasingu jest możliwość ujęcia czynszu, rat oraz opłat i prowizji w kosztach uzyskania przychodu, co pozwoli firmie zmniejszyć obciążenia podatkowe.
Informacji na temat środków na inwestycje w nowe technologie można szukać na stronach m.in. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Banku Gospodarstwa Krajowego, Związku Polskiego Leasingu, Związku Banków Polskich.
(mak)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej