Kredyt nie dla firm

Na koniec 2011 roku oszczędności przedsiębiorstw sięgnęły blisko 222 mld zł, czyli 10 razy więcej niż dziura w polskim budżecie. Firmy wolą działać za swoje.
- Firmy z niepokojem spoglądają w przyszłość dlatego ostrożnie korzystają z kredytów. Gospodarstwa domowe też zaczynają ograniczać konsumpcję i przejawiają większe zainteresowanie oszczędzaniem – ocenia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Depozyty przedsiębiorstw rosły nieprzerwanie od kilku lat, ale 2012 rok już pozwolił zaobserwować nową tendencję. Od jego początku z rachunków firmowych zniknęły 22 mld zł. Jednocześnie akcja kredytowa, czyli podaż nowych pożyczek, właściwie nie rośnie.
- W drugiej połowie roku zarówno wzrost konsumpcji, jak i inwestycji może być zbyt mały, aby PKB w 2012 roku urósł o 2,9-3 proc., szacowane przez wiele międzynarodowych instytucji finansowych. Zmniejszenie skłonności przedsiębiorców do inwestycji, może negatywnie wpłynąć na tempo wzrostu gospodarczego także dlatego, gdyż powoli zmniejszają się również inwestycje publiczne, kończy się bowiem finansowane z pieniędzy UE – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Tymczasem Tomasz Kaczor, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego jest przekonany, że w ostatnich latach obserwowaliśmy pompowanie poduszki bezpieczeństwa, która ma zapewnić miękkie lądowanie w razie kolejnego tąpnięcia na rynkach.
- Nie ma wątpliwości, że firmy zbierały gotówkę na czarną godzinę. Kryzys z przełomu lat 2008 i 2009 był bolesną nauczką, gdy banki ograniczały finansowanie nawet dobrym klientom, którzy mieli zamówienia i finanse w porządku. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że od kilkunastu miesięcy żyjemy w stanie permanentnego zagrożenia kryzysem, (przynajmniej medialnego), co przekłada się na decyzje firm – mówi Tomasz Kaczor, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej