Przewodnik po leasingu

Szacuje się, że co trzecia inwestycja na rynku ruchomości finansowana jest z leasingu. O czym powinien wiedzieć przedsiębiorca wybierając leasing?
Polski przedsiębiorca ma do wyboru dwa rodzaje leasingu: operacyjny oraz finansowy. Ze względu na korzyści podatkowe zdecydowanie częściej wybierany jest leasing operacyjny. W koszty uzyskania przychodu firmy można bowiem wrzucić praktycznie wszystkie wydatki związane z leasingiem. Im wyższe zaś koszty, tym niższe zobowiązanie wobec fiskusa. Przedsiębiorca decydujący się na ten rodzaj leasingu może wliczyć w koszty zarówno opłatę pobieraną przy zawarciu umowy leasingu, całą ratę leasingową, prowizję oraz opłaty manipulacyjne, jak i koszty związane z codziennym użytkowaniem rzeczy. Inną zaletą leasingu operacyjnego jest fakt, że pozwala on zminimalizować koszty początkowe. Podatek VAT jest naliczany stopniowo, osobno od każdej z zapłaconych rat leasingowych. Jakie są natomiast korzyści z leasingu finansowego?
Dla nowicjuszy
Leasing finansowy to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w działalności gospodarczej. W wielu bowiem przypadkach nie mają oni jeszcze własnych środków przeznaczonych na finansowanie firmy. Chętnie wybraliby leasing operacyjny, lecz banki traktują nowicjuszy z dużą rezerwą. Z pomocą przychodzą im na szczęście firmy leasingowe, które są bardziej wyrozumiałe i dość chętnie finansują takich przedsiębiorców. W przypadku leasingu finansowego w koszty uzyskania przychodu można zaliczyć odpisy amortyzacyjne i codzienne koszty użytkowania. Przedsiębiorcy nie mogą jednak wliczyć w koszty całej raty leasingowej, a jedynie odsetki od takiej raty. Leasing finansowy ma jednak inną zaletę.
Przywilej leasingu finansowego
Przedsiębiorcy decydujący się na leasing finansowy mogą skorzystać z atrakcyjnej pod względem podatkowym jednorazowej amortyzacji. Z opcji tej mogą skorzystać firmy rozpoczynające działalność oraz tzw. mali podatnicy (czyli przedsiębiorstwa o rocznych przychodach do 1 mln 200 tys. euro), których przedmiotem leasingu jest auto ciężarowe.
Leasing operacyjny i finansowy różnią się także pod względem czasu, na jaki zawierane są umowy. Przedsiębiorca decydujący się na leasing operacyjny zobowiązuje się, że umowa będzie trwała minimum 40 proc. czasu amortyzacji środka trwałego. Oznacza to, że samochód osobowy musi być leasingowany, co najmniej dwa lata. Obowiązujące przepisy nie wskazują jednak minimalnego okresu trwania umowy leasingowej. Określa to przedsiębiorca i firma leasingowa.
Już od kilkunastu lat firmy leasingowe finansują rozwój przedsiębiorstw w Polsce. Z różnych danych rynkowych wynika, że leasing operacyjny zdecydowanie wygrywa z finansowym - szacuje się, że z takiej formy finansowania korzysta około 80 proc. przedsiębiorców. Decyzja o wyborze między dwiema możliwościami uzależniona jest jednak od konkretnych potrzeb firmy.
Kancelaria Prawna Skarbiec Sp.K., która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej