Atmosfera, która motywuje

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Już w latach 80. prowadzono badania, których celem było określenie, w jaki sposób funkcjonują najzdrowsze rodziny i najbardziej efektywne zespoły, firmy, organizacje. Okazało się, że jednych i drugich nie jest za wiele, bo około 15 proc. A łączy je pięć podstawowych cech. Pierwszą z nich jest promieniująca na otoczenie życzliwość. Drugą – uznanie autonomii każdego z członków, nienarzucanie innym własnego zdania. Trzecie podobieństwo między szczęśliwymi domami i dobrymi przedsiębiorstwami dotyczy stylu, w jakim sprawuje się w nich władzę – nie jest ani krańcowo demokratyczny, ani skrajnie autokratyczny, lecz opiera się na wyrazistej roli lidera, który z wyczuciem i szacunkiem prowadzi zespół jak drużynę wyczynowych sportowców. Czwarty wspólny czynnik to świetna komunikacja. Piąty – odwołanie się w działaniu do wyższych wartości.

Znamienne, że początkowo niewielu menedżerów miało ochotę pochylić się nad wynikami poniższych analiz. Niemal bez echa przeszła też wydana pod koniec lat 90. w USA książka pod zagadkowym tytułem „Po drugie, klient”. W podręczniku tym właściciel jednej z amerykańskich korporacji opisał, jak jego organizacja wygrywała we wszystkich rankingach życzliwości wobec klientów. Aby osiągnąć ten cel, przedsiębiorstwo nie realizowało żadnych specjalnych programów. Wystarczała wspaniała atmosfera w zespole. Z pracownikami tej firmy wszyscy czuli się miło i komfortowo. To zaś wpływało na obroty i zyski. Na marginesie – dopiero drugie wydanie okazało się bestsellerem.

Dziś większość ludzi biznesu już wie, że atmosfera w pracy i marka firmy jako pracodawcy to główny czynnik przewagi konkurencyjnej. A w jaki sposób zbudować taką organizację? Ważną rolę odgrywa tutaj właściwa rekrutacja. Na pokład zapraszamy osoby pogodne, wolne od podejrzliwości i zgorzknienia, autentycznie interesujące się innymi. Te emocjonalne i społeczne kompetencje są nie mniej ważne od umiejętności specjalistycznych czy dyplomu. Znalezienie odpowiednich ludzi to pierwszy etap. Drugim jest zadbanie o to, by firma – niezależnie od tego, jak bardzo jest liczna – była zbiorem niedużych zespołów. Najnowsze badania pokazują bowiem, że radości, uskrzydlenia najczęściej doświadczamy wtedy, gdy dobrze współpracujemy w grupie. Dobry kierownik takiej organizacji umie wywołać poczucie wewnętrznej motywacji i swego rodzaju rezonans. W rezultacie wykonywanie obowiązków służbowych łączy się z mniejszym napięciem. Tym samym pracownicy czerpią więcej satysfakcji ze swej pracy, a klienci są zadowoleni z każdego kontaktu z nimi.

Jacek Santorski,
materiały McDonald’s dla franczyzobiorców

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €