Ubywa firm, ale nie we franczyzie

W 2011 roku Polacy założyli mniej przedsiębiorstw niż rok wcześniej. W tym samym czasie franczyzodawcy sprzedali kilka tysięcy licencji na biznes.
Jak podaje GUS w minionym roku powstało 346 tys. nowych firm. W porównaniu do 2010 roku to mniej o 13,9 proc. Ponadto z rejestru działalności gospodarczej wykreślono 383,6 tys. podmiotów. Największe spadki można dostrzec w handlu i transporcie, rośnie natomiast liczba firm doradczych oraz prowadzących badania naukowe. Przyczyny malejącej liczby nowych firm należy doszukiwać się nie tyle w mniejszej przedsiębiorczości Polaków, co w kończących się dotacjach na uruchomienie własnego biznesu. Przedsiębiorcy, którzy otrzymali dofinansowanie po roku prowadzenia działalności mogą bez konsekwencji, czyli konieczności zwrotu dotacji, ją zamknąć. Robią tak ci, których biznes nie sprostał oczekiwaniom rynku i nie przyniósł spodziewanych zysków.
Nie wszystkie statystyki dotyczące nowopowstałych firm w mijającym roku są na minusie. Franczyzodawcy nie mogą narzekać na brak zainteresowania ich licencjami na biznes. Według Raportu o Franczyzie w Polsce w 2011 roku przybyło 49 systemów franczyzowych (2010 – 697 franczyzodawców, 2011 – 746) oraz ponad 5 tys. placówek prowadzonych przez franczyzobiorców. Było ich 42,5 tys., a prognozy zakładają wzrost na koniec 2012 roku do blisko 48 tys. To zasługa m.in. Targów Franczyza, które umożliwiają nawiązanie kontaktów z przedstawicielami ok. 70 sieci. Tegoroczna impreza odbędzie się 18-20 października.
(dw)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej