Firmy walczą o przetrwanie

W pierwszym półroczu kryzys zmiótł z rynku 216 tys. firm.
65 tys. – o tyle in minus zmieniło się saldo nowo rejestrowanych i zamykanych firm w okresie od stycznia do czerwca według danych HBI Polska. Precyzyjna liczba przedsiębiorstw nad Wisłą nie jest znana. Choć w bazie REGON figuruje 3,9 mln podmiotów, to grono to obejmują nie tylko działające firmy, ale i organizacje pozarządowe, fundacje, stowarzyszenia, a nawet podmioty administracji publicznej. Dane z ZUS i liczba podatników pozwalają szacować, że rzeczywiście aktywnych firm w Polsce jest 1,8 mln.
Największe zmiany w liczbie zarejestrowanych przedsiębiorstw widoczne zwłaszcza w województwach o silnych gospodarkach. Na Mazowszu przybyło 25 tys. firm, ale zamkniętych zostało 39,9 tys. W Wielkopolsce spadek per saldo sięgnął ponad 4 tys., na Dolnym Śląsku – 6,3 tys., na Śląsku – aż 9,7 tys. Najmniejsze zmiany zaszły w Lubuskiem (1,9 tys.) i na Podlasiu (1,5 tys.).
Kiepskie wieści z biznesowego poligonu stawiają pod znakiem zapytania zasadność rządowych prognoz wzrostu PKB na poziomie 4 proc. Optymizmem mogą napawać wyniki tych rynkowych graczy, którzy jak dotąd z powodzeniem opierają się kryzysowej nawałnicy. Pierwsze półrocze było bowiem bardzo dobrym okresem dla średnich i dużych firm. W tym czasie poprawiły one swoje wyniki finansowe o ponad jedną trzecią. Dzięki trzymaniu kosztów na smyczy (te rosną wolniej niż przychody) zyski dużych i średnich graczy wzrosły w stosunku rocznym o 23,1 proc. do 65,1 mld zł, a strata spadła o 20 proc. - do 9 mld zł. Czyste zyski wystrzeliły z 34 do 56 mld zł. To najlepszy wynik od kilku lat.
Mimo niezłych rezultatów, firmy zatrudniające powyżej 50 osób nie kwapią się do pompowania pieniędzy w nowe inwestycje. Ich nakłady na środki trwałe w pierwszym półroczu wyniosły 37,5 mld zł, były zatem o 9 proc. niższe niż rok wcześniej.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej