Rynek powierzchni biurowej odbija się od dna

Raport na ten temat powierzchni biurowej przygotował Colliers International, firma specjalizująca się w doradztwie na rynku nieruchomości komercyjnych. Najniższe wskaźniki pustostanów zanotowano w Warszawie, Lublinie i Wrocławiu, najwyższe –
w Katowicach i Łodzi.
2010 rok to okres znacznej poprawy sytuacji na rynku powierzchni biurowych w Warszawie. Większa aktywność najemców, jak również lepszy niż przed rokiem dostęp do kredytów, przełożyły się na ożywienie wśród deweloperów. Nadal jednak ilość projektów wchodzących w fazę budowy jest ograniczona ze względu na wysokie wymagania instytucji finansujących. Ponieważ w budowie znajduje się obecnie stosunkowo niewielka ilość powierzchni, w połowie 2011 roku należy spodziewać się wystąpienia niedoboru powierzchni na wynajem. Będzie to miało wpływ na poziom pustostanów w stolicy, który na koniec roku obniżył się nieco do poziomu ok. 7 proc. i będzie nadal malał w 2011 roku.
Miniony rok przyniósł ożywienie również na rynkach regionalnych, gdzie znacząco wzrósł popyt na powierzchnie biurowe. Na ośmiu największych rynkach regionalnych ukończono nowe budynki o łącznej powierzchni ponad 216 tys. m2. Jednocześnie mniej projektów wkroczyło w fazę budowy, dlatego w 2011 roku należy spodziewać się nieco mniejszej nowej podaży.
Począwszy od końca I kwartału 2010 roku stawki najmu w Warszawie pozostawały przez cały rok na niemal niezmienionym poziomie. Stawki wywoławcze w centrum stolicy wahają się w większości budynków od 18 do 25 euro/m2. Poza centrum stawki są znacznie niższe, w większości budynków na Mokotowie i Ochocie wahają się między 12 a 16 euro/m2. Średnie stawki czynszu w Łodzi i Katowicach należą do najniższych i kształtują się na poziomie 11-13 euro/m2.
Wśród największych miast najniższe wskaźniki pustostanów odnotowano we Wrocławiu (4,3 proc.), Lublinie (6,1 proc.) i Warszawie (7,2 proc.). Najwięcej wolnych powierzchni biurowych znajduje się obecnie w Łodzi (25,6 proc.) i Katowicach (22 proc.). Przewiduje się, że ze względu na stosunkowo małą nową podaż i wysoki poziom popytu, wskaźniki te będą spadały.
(dw)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej