Jaki wpływy na gastronomię ma wprowadzony zakaz palenia?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wprowadzony 15 listopada 2010 roku we wszystkich lokalach gastronomicznych zakaz palenia tytoniu z pewnością wpłynie na postawę konsumentów odwiedzających puby, kluby, dyskoteki, restauracje i piwiarnie. Jednak, jak pokazuje przeprowadzone badanie, wpływ ten nie będzie aż tak duży jak się spodziewano. Według Ipsos, przynajmniej raz w miesiącu do różnego rodzaju lokali gastronomicznych uczęszcza 27 proc. z nas (prawie 8,3 mln osób). Mniej niż połowa respondentów - 44 proc. dorosłych Polaków, zwykle osoby starsze, unika tego typu miejsca. Co trzeci badany chodzi do lokalu rzadziej niż raz w miesiącu.

Według 80 proc. dorosłych Polaków wprowadzony zakaz palenia niczego nie zmieni w częstotliwości pojawiania się w pubach – wynika z badania przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie ludności Polski w dniach 2-7 grudnia 2010 roku przez firmę badawczą Ipsos na zlecenie Grupy Żywiec. 5 proc. respondentów twierdzi, że będzie chodziło częściej, 7 proc. - rzadziej, a 8 proc. pozostaje niezdecydowanych.

Zakaz palenia popiera 60 proc. dorosłych Polaków. Najlepiej przyjęły go osoby, które nie palą i nie piją piwa, są to głównie kobiety. Przeciwnikami zakazu jest 30 proc. Polaków, głównie palących i pijących piwo mężczyzn. Zachowanie obu grup będzie miało największy wpływ na wyniki sprzedaży restauratorów w ciągu najbliższych miesięcy.

– Zakaz jak dotąd niewiele zmienił w zachowaniach osób wychodzących do lokali. Musi upłynąć trochę czasu, aby niepaląca większość przekonała się, że zakaz jest respektowany. Wierzę również, że z nadejściem ciepłych dni palacze będą bardziej skłonni do znoszenia niedogodności ograniczeń – mówi Marcin Górski, kierownik ds. rynku HoReCa Grupy Żywiec.

W Polsce funkcjonuje ponad 60 tys. lokali gastronomicznych. Od 15 listopada 2010 obowiązują je nowe przepisy, które nakładają całkowity zakaz palenia w lokalach mniejszych niż 100 m2. W restauracjach i barach o większej powierzchni właściciele muszą stworzyć palarnie albo wydzielić strefy dla osób palących.

(dw)

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €