Chleb z Biedronki zamiast od Józka

Zamiast do osiedlowego sklepiku, na zakupy wybieramy się do supermarketu. Dlatego z map naszych miast i wsi znikają kolejne małe, rodzinne firmy.
W ciągu minionych pięciu lat liczba małych sklepów spadła w całej Unii Europejskiej o 3,7 proc., sytuacja w Polsce jest jeszcze gorsza. Według szacunków Komisji Europejskiej tylko w tym roku w Polsce zamkniętych zostanie ok. 4 tys. małych sklepów, zaś w ciągu minionego pięciolecia ich liczba spadła o 17,5 proc. do poziomu 128,6 tys. sklepów. Tymczasem handel jest jedną z najważniejszych dziedzin naszej gospodarki i co roku generuje ok. 20 proc. naszego PKB.
Zmienia się nasz sposób robienia zakupów. Zamiast jedzenia ze sklepu za rogiem U Józka wybieramy tańsze produkty z Lidla czy Biedronki, które coraz chętniej wchodzą do małych miejscowości. Wpływ na to miał przede wszystkim kryzys, który wielu uderzył po kieszeniach.
- Ostatnich kilkanaście miesięcy były jednym z trudniejszych okresów dla branży spożywczej. Z jednej strony handlowcy odczuli spowolnienie gospodarcze, które już wcześniej dokuczyło także innym branżom. Rosnące bezrobocie, bardzo długa i mroźna zima oraz podwyżki cen energii i paliwa miały wpływ zarówno na to, co wkładają do swoich koszyków konsumenci i jak często zaglądają do sklepów, jak i na zwiększenie kosztów działalności placówek detalicznych. Wydarzenia z pierwszej połowy tego roku, żałoba narodowa, powódź, fatalna pogoda również wpływały na decyzje zakupowe konsumentów. Wiele sklepów zanotowało rekordowo niski poziom sprzedaży - mówi Marcin Jeżyna, wiceprezes spółki Detal Koncept, organizatora sieci Groszek i Milea.
Sytuacja jest trudna, dlatego coraz więcej organizacji zaczyna interesować się drobnymi sklepikarzami i wychodzić im naprzeciw. Należy do nich m.in. sieć hurtowni z artykułami spożywczymi Makro Cash and Carry.
- W lipcu Makro ruszyło z szeroko zakrojoną kampanią społeczną „Tu mieszkam, tu kupuję”, wspierającą tradycyjny handel. Na terenie całego kraju prowadzone są różnego rodzaju akcje zachęcające do robienia zakupów w małych lokalnych sklepikach - opowiada Uwe Hoelzer, prezes Makro Cash & Carry Polska. - Polacy lubią robić zakupy w małych osiedlowych sklepach, bo są one miejscem integracji lokalnej społeczności. Jednak mimo to liczba niezależnych małych sklepów maleje rocznie o ok. 10 proc. To niepokojąco dużo, bowiem ten segment jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki, ale również dla społeczeństwa. Małe sklepy tworzą znaczną liczbę miejsc pracy, zwłaszcza na terenach zagrożonych bezrobociem, przyczyniają się też do budowania więzi społecznych.
Szansą na przetrwanie rodzinnego biznesu jest też przystąpienie do sieci franczyzowej. Zwłaszcza w czasach, kiedy rosnące koszty utrzymania i funkcjonowania sklepów, wzmożona aktywność zachodniej konkurencji i spadek wartości zakupów realizowanych przez klientów zaczęły mocniej dokuczyć kupcom działającym w pojedynkę, często nawet zmuszając ich do zamknięcia działalności.
- Organizatorzy konceptów franczyzowych, duże, sprawnie działające organizacje są w stanie przeciwstawić się konkurencji, zapewniając jednocześnie swoim partnerom nie tylko atrakcyjne warunki handlowe, ale również wsparcie finansowe, profesjonalną logistykę, nowe technologie, rozwiązania operacyjne i dynamiczny marketing. Dodatkowo, wejście w struktury dużej sieci, otwiera przed właścicielami małych sklepów nowe możliwości rozwoju własnych przedsiębiorstw - mówi Marcin Jeżyna.
Dużo łatwiej utrzymać się na rynku ze wsparciem silnego partnera, całym zapleczem technicznym i logistycznym oraz znaną marką. Dlatego sklep U Józka coraz częściej zmienia logo na Groszek, Żabkę czy inną znaną sieć franczyzową, a profity z tej zmiany czerpią obie strony.
(mak)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej