Wódka, wino, pieniądze i piwo
Browary mogą odrobić część zeszłorocznych strat. Dzięki upalnej pogodzie, sprzedaż polskich wódek rośnie najszybciej na świecie, a najlepiej z kryzysem poradziło sobie wino.
Rynek alkoholu w Polsce przeżywa trudne czasy. W 2009 roku sprzedaż piwa spadła o 10 proc. Pierwsze półrocze 2010 roku przyniosło pogłębienie spadków. Właścicieli browarów cieszy co prawda lipcowa pogoda, ale przyznają, że upały musiałyby potrwać jeszcze długo, by zniwelować ubiegłoroczny dołek.
Międzynarodowe triumfy święcą natomiast polskie wódki. W jednym z najbardziej prestiżowych rankingów branży alkoholowej „Millionaires 2010, przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor wśród najszybciej rosnących wódek świata pierwsze miejsce zajęła Czysta de Luxe, produkowana przez Stock Polska w Lublinie. W ubiegłym roku jej sprzedaż wyniosła 48,5 mln litrów, notując prawie trzykrotny wzrost. Na drugim miejscu również uplasował się Stock Polska, tym razem z wódką 1906. W pierwszej 20-tce jest też słynna Żołądkowa Gorzka, a także Sobieski.
Ta ostatnia marka ma dodatkowe powody do radości. W rankingu „Millionaires 2010” osiągnęła najlepszy wynik z polskich wódek pod kątem rozpoznawalności w świecie. Nie bez znaczenia jest zaangażowania w kampanię marketingową trunku Bruce'a Willisa, który nabył udziały w grupie Belvedere, właściciela Sobieskiego i stał się twarzą brandu. Aktor przyczynił się do popularyzacji marki w Stanach Zjednoczonych – tam w 2009 roku udało się podwoić sprzedaż, rozprowadzając ponad 5 mln litrów.
Wyniki budzą optymizm tym bardziej, że zeszły rok był dla producentów wódki chudy – głównie za sprawą podwyżki akcyzy i skutków spowolnienia gospodarczego. Według firmy badawczej Nielsen sprzedaż wódki w pierwszym kwartale 2010 roku była już o 2,4 proc. niższa niż przed rokiem. Według prognoz Euromonitor w tym roku Polacy na wyroby spirytusowe wydadzą 16,4 mld zł, za rok – 16,8 mld zł, a w 2012 wartość rynku sięgnie 17,6 mld zł.
Znacznie lepiej radzi sobie natomiast wino. Sprzedaż tego napoju w Polsce według przedstawicieli branży zwiększyła się w pierwszej połowie roku o 7 proc. To wynik zbliżony do zanotowanego przed rokiem. W tym roku na wina wydamy ponad 3,1 mld zł, a w 2012 roku – 3,9 mld zł. Pod kątem spożycia wina na osobę Polacy pozostają jednak daleko w tyle za tradycyjnie „winnymi” krajami Europy. Przeciętny Polak wypije w tym roku 7,1 litra wina, Rosjanin – 7,7 litra, Węgier – 25,1, a Włoch – 42,9.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej