Taniej już nie będzie

Spadek cen nieruchomości mieszkalnych wyhamowuje. Klienci powracają do planów zakupu mieszkań, z których zrezygnowali z powodu kryzysu.
Rośnie przede wszystkim zainteresowanie zakupem mieszkań małych i średnich, o powierzchni poniżej 70 m2. Ceny mieszkań sprzedanych w pierwszym kwartale wprawdzie jeszcze się obniżały, ale spadki nie były już tak znaczące jak w poprzednich kwartałach. Na rynku wtórnym spadek ten wyniósł 1 proc., a na pierwotnym – 0,6 proc.
– Najdrożej jest wciąż w Sopocie, gdzie za metr mieszkania u dewelopera trzeba zapłacić 16 tys. zł – mówi Grzegorz Kurowski z portalu RynekPierwotny.com. – Na rynku wtórnym metr kosztuje 10,5 tys. zł. O drugie miejsce walczą Kraków z Warszawą. W stolicy więcej zapłacimy na rynku pierwotnym – nieco ponad 9 tys. zł, a w Krakowie na wtórnym – 8,2 tys. zł.
Ceny nieruchomości najszybciej rosną w Poznaniu, gdzie od grudnia mieszkania na rynku pierwotnym podrożały o blisko 3 proc. do 7637 zł za metr. Największy spadek zanotowała natomiast Gdynia. Tam na rynku pierwotnym ceny spadły o 8,5 proc. do 6 tys. zł za metr.
– Coraz większe znaczenie mają nowe inwestycje rozpoczynane w drugiej połowie minionego roku – mówi Grzegorz Kurowski. – Większość z nich uplasowana jest w segmencie popularnym i charakteryzuje się cenami niższymi od średnich rynkowych. Wśród takich ofert dominują mieszkania dwu- i trzypokojowe. Jest to wyraźny sygnał, że deweloperzy dopasowują swoja ofertę do oczekiwań nabywców. Ze względu na wczesny etap ich realizacji cena bywa często obniżona w stosunku do podobnych projektów.
Bardzo istotnym elementem stymulującym popyt na nieruchomości mieszkalne w pierwszym kwartale 2010 roku jest postawa banków, które znacznie obniżają ceny kredytów hipotecznych, zapewniając jednocześnie ich większą dostępność.
– To w oczywisty sposób przekłada się na poprawę nastrojów panujących na rynku; jest zwiastunem trwałej stabilizacji rynku mieszkaniowego – podsumowuje analityk.
opracował (gum) we współpracy z www.rynekpierwotny.com
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej