Gastronomia chudnie
Gastronomia przed recesją nie uciekła. Problemy firm z branży wiążą się zarówno z odpływem siły roboczej za granicę, jak i z coraz słabszym popytem konsumpcyjnym Polaków. Coraz częściej kolację przy świecach w drogim lokalu zamieniamy bowiem na posiłek domowej roboty.
Brytyjska firma badawcza Euromonitor International wieszczy polskiemu rynkowi gastronomicznemu spadek obrotów o 3 proc. w porównaniu z 2008 r. Zdaniem specjalistów wartość rynku w 2009 r. wyniesie 27,4 mld zł, a spadkowy trend może odwrócić dopiero za trzy lata. Nieco bardziej optymistyczne dane prezentuje firma doradcza PMR, według której dynamika rozwoju branży wprawdzie zmniejszy się z 6,6 proc. do 3-4 proc., ale gastronomii uda się utrzymać wzrostową tendencję. Obie prognozy pokazują niestety, że branża rośnie coraz wolniej.
-Tendencja zniżkowa w branży gastronomicznej była widoczna zwłaszcza w pierwszej połowie roku – mówi Andrzej Lorek, właściciel firmy FR Consulting, zajmującej się rozbudową sieci franczyzowych w branży gastronomicznej. - Mimo tego, optymistycznie patrzymy w przyszłość, a nadchodzące miesiące mogą okazać się lepsze niż pierwsza połowa roku.
Przedsiębiorcy mimo posępnych prognoz oczekują poprawy sytuacji. Branża gastronomiczna w Polsce historycznie notowała lepsze wyniki w drugim półroczu, stąd nadzieje restauratorów można określić jako uzasadnione.
- Najtrudniejszy okres już za nami – mówi Jacek Cabaj, franczyzobiorca Telepizzy. - W najbliższych miesiącach może utrzymywać się stagnacja, jednak w przyszłym roku koniunktura w branży gastronomicznej zacznie się poprawiać.
Nie wszystkie segmenty odczuły kryzys w takim samym stopniu. Najwięcej straciły restauracje typu premium, zdecydowanie lepiej mają się sieci fast food.
- Ludzi w obecnych czasach coraz rzadziej stać na posiłki w restauracjach typu premium – mówi Wojciech Goduński, właściciel franczyzowej sieci Biesiadowo. - Chętniej wybierają więc tańsze lokale, fast foody, pizzerie.
Poważną barierą dla rozwoju branży gastronomicznej mogą okazać się zmiany podatkowe przygotowywane przez rząd. Do tej pory usługi gastronomiczne opodatkowane były 7 proc. stawką VAT. Według nowego projektu stawka miałaby wynosić 22 proc. Operatorzy sieci i lokali gastronomicznych staną zatem przed wyborem, w jaki sposób zareagować na planowane zmiany. Mogą przerzucić koszty wynikające z wyższego podatku na klienta, czyli po prostu podnieść ceny. To ryzykowne posunięcie, bo osłabiłoby to i tak nadwątloną przez kryzys siłę nabywczą klientów. Drugi sposób to obniżanie marży na podawanym na stół posiłku w takim stopniu, aby wyższy VAT nie przełożył się na zmiany w cenniku. Pozbawione części zysków restauracje będą wówczas zmuszone szukać oszczędności, chcąc zachować dotychczasową rentowność. Cięcie kosztów to zazwyczaj mniejsze nakłady na marketing, ale także redukcja zatrudnienia.
- Najprawdopodobniej firmy będą zmuszone zarówno do cięcia kosztów, jak i wprowadzenia zmian w proponowanym menu - mówi Mo Mokhtar, dyrektor Pasiony Group, angielskiej firmy konsultingowej specjalizującej się w branży gastronomicznej. - Konieczna mogą się okazać również ponowne negocjacje umów z dostawcami.
Polskie władze, planując wzrost VAT-u na usługi gastronomiczne obrały zupełnie inne kierunek niż rząd francuski, który obniżył ten podatek z 19,6 do 5,5 proc. Jednocześnie zobowiązał restauratorów i operatorów sieci gastronomicznych do stworzenia dodatkowych 40 tys. miejsc pracy w ciągu dwóch najbliższych lat. Kraje członkowskie UE mogą we własnym zakresie regulować wysokość stawek podatków w gastronomii, ponieważ została ona uwzględniona w pakiecie branż, które posiadają taki przywilej.
(gum)
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...