Michał Cieślak: TAO pucybuta

Polska to kraj prawdziwie demokratyczny: elektryk może u nas zostać i prezydentem, i pucybutem - mówi Michał Cieślik, pucybut.
Zawiłości zawodu
Czterdzieści procent klientów przychodzi sama, resztę muszę grzecznie namówić. Mówię wtedy: "Wylansuję panu buty, a prestiż panu wzrośnie".
Podczas usługi można delikatnie spytać klienta na temat ogólny: gdzie mieszka, jaki ma zawód. Pucybut jest kotwicą psychologiczną dla klienta. Dlatego z naszych usług często korzystają osoby w delegacji. Nie mają towarzystwa na miejscu, potrzebują znajomego pucybuta w Polsce, bo wtedy nie są tu anonimowi. Wracają porozmawiać i jednocześnie buty przeczyścić i sam nie wiem, z którego powodu bardziej.
Pucybut jak każda firma usługowa reaguje na koniunkturę gospodarczą. Jak zbiedniały mężczyzna idzie na randkę, to kwiaty musi kupić, ale brudnych butów nie musi już czyścić.
O swoim sukcesie pucybut decyduje nie sam, wpływ ma też administracja centrum handlowego, która może dać lepsze lub gorsze miejsce. Kiedyś stałem przy kinie, tam było beznadziejnie, ciągle zapędzeni ludzie, za dużo młodzieży, w ogóle tłumu, teraz jestem przy windzie, gdzie ludzie muszą się zatrzymać i jednocześnie obok kawiarni, gdzie więcej jest moich klientów.
Do franczyzy się nie przyznajemy
Na początku kontakt z szefową sieci miałem raz na dwa tygodnie, teraz raz na miesiąc. Wzrosło zaufanie między nami. Szefowa uzupełnia środki czyszczące, oddaje wytartą część siedziska w tronie do renowacji, czasem wymienia zużyte szczotki. Początkowo rozliczenia były pół na pół, teraz 60 procent jest dla mnie.
Współpraca franczyzowa bazuje na zaufaniu. Pucybut musi mieć świadomość, że szefowa musi zapłacić za czynsz jego punktu 500 zł i próbując ją wykiwać, kiwa sam siebie. Dlaczego jednak czyściciele tak niechętnie przyznają się do pracy w sieci?
Rzeczywiście, czasem zapieram się, że pracuję w ramach sieci. Tu chodzi o stałych klientów, klient musi wierzyć, że obsługujący go pucybut jest niepowtarzalny, bo tylko dlatego wraca. Franczyszczyzna nie jest dla nas zaletą (to przekręcenie słowa wydało nam się nieprzypadkowe, poprzednio pan Michał nie miał problemu z wymową), bowiem niesie informację, że tę samą usługę, na tym samym poziomie, można dostać gdzie indziej.
Czyściciele konkurują między sobą o stałych klientów. Zdarzają się miesiące, kiedy aż 80 procent klientów jest jednorazowych, oni więcej nie wrócą. A biznes da się oprzeć tylko na stałych.
Fragment artykułu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 16
ZOBACZ W KATALOGU

AgencjaTlumaczen.pl

Auto Gamma

Break & Wash

Car for You

Centrum Relaksu i Walki ze Stresem ODLOT

Citybox24.pl – Magazyny samoobsługowe

Czyste Powietrze

epaka.pl

Extra Services

Fashion Laundromat

Fundacja Fotowoltaiki i termomodernizacje

Furgonetka Punkt

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Mail Boxes Etc.

Mazfor

Museum of Senses

Orange Energia

Pralnia EBS

Qjob

Quick Ride

Rentabox24

Ship Center

Speed Queen

Upadłości - Ekspert

Wynajmij Dostawczaka
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej