Jerzy Bralczyk: Kaska czyli kapustka

O języku biznesu i biznesmenów opowiada językoznawca Jerzy Bralczyk.
Czy czyta Pan gazety biznesowe?
Nie. Wiem, że gdybym posiadł większą wiedzę na temat ekonomii, to mógłbym mieć chociażby więcej pieniędzy. Ale ja stosuję metodę konia Boksera, z „Folwarku zwierzęcego” Orwella, który przy każdej okazji mówił, że będzie pracował więcej. Ja też wolę pracować więcej.
Dlaczego biznesmeni są źle oceniani? Czy nie wytworzyli języka perswazji, którym mogliby do siebie przekonać?
Czy biznesmeni są źle postrzegani? Jeżeli tak, to ze względu na swoje cechy pozajęzykowe. Nie lubimy ludzi bogatych i to jeszcze w taki sposób, który nie wydaje nam się do końca jasny. Nawet jak ktoś odziedziczył majątek po swoim bogatym ojcu, to też wydaje nam się mniej sympatyczny. Miał za dużo szczęścia. Musiałby wszystko rozdać, żeby ludzie go polubili.
Rozmawiali Anna Smolińska i Arkadiusz Słodkowski
Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 3/2007 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej