Kobiety to urodzeni liderzy

Płeć piękna na czele
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Polska znalazła się w czołówce państw pod względem liczby kobiet na kierowniczych stanowiskach. Zgodnie z raportem „Polski biznes silny kobietami” opartym na badaniu International Business Report prowadzonym przez Grant Thornton, kobiety stanowią 34 proc. wśród ogółu menedżerów w dużych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce. To wynik wyższy od średniej europejskiej i światowej.  

– Polska dobrze wypada na tle innych krajów, plasując się w czołówce europejskiej i światowej pod względem udziału kobiet w kierowaniu w firmach. Średnia dla UE wyniosła jedynie 27 proc., a dla świata 24 proc. – czytamy w raporcie.

Według autorów badań, polskie firmy mogą być stawiane za wzór, jeśli chodzi o wskaźnik zatrudnienia kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach. W raporcie zaznaczono, że w Polsce tylko w 7 proc. firm odnotowano brak kobiet na stanowiskach kierowniczych. 

– Wynik Polski jest tym bardziej imponujący, gdy spojrzymy na średnie dla UE i dla świata – kolejno 27 proc. i 25 proc. firm w tych grupach nie zatrudnia kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach. Również u naszych sąsiadów – na Litwie i w Niemczech – jedna trzecia przedsiębiorców nie powierzyła kobietom funkcji kierowniczych – informuje raport.

Jednak polskie firmy nie powinny osiadać na laurach. Jak pokazywały badania opublikowane w 2017 r., pomimo wysokiej liczby kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach, w firmach nadal brakuje kobiet na  stanowiskach najwyższych. Jedynie tylko w 8 porc. przypadków prezesem zarządu jest kobieta.

– Choć nadal większość najwyższych stanowisk w polskich firmach zajmują mężczyźni, a nie kobiety, to na tle świata i tak polski biznes wydaje się mocno sfeminizowany. Możemy być pod tym względem stawiani za wzór dla innych krajów. Kobieta na stanowisku menedżerskim to właściwie norma, tymczasem w Japonii – raczej rzadkość – zwraca uwagę Katarzyna Nowaczyk, dyrektorka ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton.

Inne badania przeprowadzone na zlecenie Harvard Bussines Review Poland, dowodzą, że kobiety są bardziej doceniane w roli lidera przez współpracowników niż mężczyźni. Uczestnicy badania zostali zapytani o to, jak lider radzi sobie z podejmowaniem inicjatywy, szkoleniem innych, inspirowaniem i motywowaniem, dążeniem do realizacji wyników oraz podnoszeniem własnych kwalifikacji. W dwóch obszarach panie uzyskały największą przewagę podejmowanie inicjatywy i dążenie do realizacji wyników. 

– Istnieją obszary, w których kobiety miały przewagę, jednak wcale nie są one związane z tradycyjnym pojmowaniem kobiecych zalet. W rzeczywistości na każdym poziomie kompetencje przywódcze kobiet – opiniowane przez współpracowników, szefów i osoby bezpośrednio im podległe oraz innych pracowników – oceniane były wyżej niż kompetencje mężczyzn – opisują Jack Zenger, Joseph Folkman z Harvard Bussines Review. 

Author
Maryla Pałasz
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €