Franczyza: biznes na pokolenia?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Zmiana pokoleniowa wśród właścicieli polskich firm rodzinnych dzieje się na naszych oczach i przyjmuje ogromną skalę. Coraz więcej właścicieli firm świadomych tego, że proces sukcesji powinien być dobrze zaplanowany i poprowadzony, zgłasza się do nas po wsparcie. Podświadomie często czujemy, że to właśnie w procesie sukcesyjnym jak w soczewce skupią się wszystkie nierozwiązane wcześniej problemy rodziny i biznesu. Dlatego to trudny, a równocześnie nieuchronny proces. Wyzwanie sukcesji dotyczyć będzie również rynku franczyzowego. Jak podaje portal Franchising.pl, aż 8 na 10 firm to właśnie firmy rodzinne, a aż 74 tys. jednostek działa w oparciu o franczyzę. Przekazanie biznesu w ręce kolejnego pokolenia przetrwa nad Wisłą jakieś 30 proc. firm. Wydaje się mało? Weźmy pod uwagę to, że praktycznie w większości przypadków „nie ma komu przekazywać”. Instytut Biznesu Rodzinnego zbadał, że tylko 8 proc. deklaruje chęć przejęcia firmy po rodzicach, dlatego sytuacja rynkowa ich firm może być prawdziwie trudna.

Mimo niełatwego punktu wyjściowego mam wciąż narastający optymizm; w Polsce rośnie świadomość tego, że sukcesja to nie jest tylko przekazanie majątku, a interdyscyplinarny proces przekazania wiedzy, władzy, własności w oparciu o wspólne wartości rodzinne. Mamy w Polsce przykłady rodzinnych firm, które chcą działać wielopokoleniowo, a które działają w oparciu o franczyzę: Cukiernia Sowa, YES, VOX czy Dr Irena Eris, której właściciel będzie gościem V Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 19-20 marca.

Zmiana sukcesyjna w takich firmach jak Sowa czy VOX pokazuje, że dobrze przygotowana do sukcesji firma może po zmianie zarządzającego dalej świetnie się rozwijać, zwiększać rynkowe udziały i rozwijać swoją sieć franczyzową. Warto jednak przygotować swoją firmę, rodzinę, a przede wszystkim następcę do przejęcia sterów w firmie. Pomocne w tym może być przyjęcie logiki zawartej w modelu 4W. Jeśli chcesz znaleźć aktywnego zarządzającego firmą, to nie zaczynaj od przekazywania własności, to nie zdeterminuje do większego zaangażowania. Jeśli go nie ma, to prawdopodobnie nie będzie. Pierwsze W to WIEDZA – ora et labora! Drugie W to WŁADZA – dziel odpowiedzialność na sukcesorze „po kawałku”, zaczynaj od małych projektów, dawaj odpowiedzialność za budżety. Trzecie W to WŁASNOŚĆ – rozmawiaj o tym, jak widzisz docelowo strukturę udziałów, lepiej pokłócić się za życia i zdążyć pogodzić, niż jak dzieci odczytają testament. Czwarte W to WARTOŚCI – ustal wspólnie z sukcesorem co jest waszą najważniejszą misją, na czym chcecie opierać wspólną wizję rozwoju biznesu. Jak przejdziesz 4W, to piąte będzie już „gratisowe”. To WDZIĘCZNOŚĆ wzajemna, której codziennego doświadczania wszystkim firmom w procesie serdecznie życzę.

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €