Faktura to nie zysk

Myślisz o własnej firmie? Pamiętaj, że nie wystarczy sprzedać, by zarobić.
Wiózł mnie kiedyś taksówkarz, który albo akurat miał gorszy dzień, albo po prostu lubił sobie przy klientach pomarudzić. Że robota do kitu, że zarobki marne. Inni to mają lepiej. Bo na przykład taki jeden jego kolega zmienia samochody jak rękawiczki i wyjeżdża na wycieczki zagraniczne. Stać go. „Ma prosty sposób, proszę pana: kradnie. Ale ludzi nie okrada, co to, to nie! Tylko firmy!” – tłumaczył mi z podziwem taryfiarz. A, jak firmy, to przepraszam, to co innego. Trzeba przyznać, że trafił mi się wykład z mentalności Kalego, ale chyba w takiej szlachetniejszej wersji. Bo przecież o oszwabianiu bliźniego nie ma mowy. Tu się toczy bohaterska walka jednostki z Lewiatanem: Janosik (Januszek?) zabiera opasłej korporacji, by oddać biednemu sobie.
Podziw, z jakim taksiarz opowiadał o swoim kumplu, potwierdza, że w światopoglądzie wielu przedsiębiorstwo nadal funkcjonuje jako jakiś abstrakcyjny, ponadczasowy byt, służący do wypłacania ludziom pensji i do dostarczania darmowych rolek papieru toaletowego na wynos. Może i nie warto nad tym łamać rąk, bo czasy się zmieniają, a poglądy z poprzedniej epoki odchodzą w przeszłość. Jest jednak większy powód do niepokoju. Otóż jeśli przyjrzeć się danym na temat regulowania płatności w sektorze przedsiębiorstw, to widać, że firmy kantowane są na lewo i prawo nie tylko przez pracowników, ale i same przez siebie. Według danych Krajowego Rejestru Długów, w czwartym kwartale 2016 roku blisko 9 na 10 przedsiębiorców deklarowało, że nie otrzymuje pieniędzy od swoich klientów i kontrahentów w terminie. Co gorsza, problemy z zatorami płatniczymi mają znacznie częściej małe niż duże firmy. „Maluchy” notują niskie obroty, w znacznie większym stopniu polegają na wąskim gronie kontrahentów, a to oznacza dla nich spore ryzyko wystąpienia braku płynności finansowej. Brak przelewu za każdą jedną fakturę właścicieli małych firm boli bardziej niż dużych.
W każdym podręczniku podstaw zarządzania finansami przedsiębiorstw możemy przeczytać, że należności od kontrahentów trzeba windykować jak najszybciej, a własne zobowiązania płacić jak najpóźniej. O to właśnie chodzi w skutecznym zarządzaniu płynnością. Pół biedy, gdy ktoś kredytuje się kosztem kontrahenta, ale dotrzymuje terminów widniejących płatności na fakturze, np. płacąc ostatniego dnia. Problem pojawia się, gdy reguły gry są nagminnie łamane. Bo to gra o sumie zerowej – gdy ktoś przeciąga strunę, ktoś inny w końcu na niej zawiśnie.
Zakładając własny biznes, warto pamiętać, że jedno to sprzedać usługę lub produkt i wystawić za nie fakturę, ale zobaczyć pieniądze na koncie – to drugie. Zysk w rachunku wyników to tylko wyobrażenie księgowego o firmie. Liczy się gotówka. Dlatego prowadząc interesy, warto sprawdzać kontrahentów, a być może również zawczasu stworzyć dział dedykowany windykacji. W każdym razie dla własnego bezpieczeństwa warto mieć świadomość, że zatory płatnicze to chleb powszedni biznesu.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej