Cel musi być SMART
Jeśli chcemy skutecznie realizować cele, zarówno te życiowe, jak i zawodowe, należy je przede wszystkim prawidłowo wyznaczyć.
SMART to akronim od pięciu angielskich słów: simple, measurable, achievable, relevant, timely defined. Jaki więc powinien być cel?
Simple – prosty i konkretny
Cel nie może być ogólnikowy. Należy prosto, ale dokładnie określić, co chcesz osiągnąć. Jak często słyszałeś, gdy ktoś mówi do dziecka: „zajmij się nauką”? To typowy błąd. Gdy chcemy, aby dziecko naprawdę się czegoś nauczyło, trzeba wydać konkretne polecenie, np. „Przeczytaj tekst z podręcznika na stronach 49-62”. A w firmie? Źle sformułowany cel będzie wyglądał następująco: wzrost zadowolenia klienta, zwiększenie sprzedaży. Ale już: zwiększenie sprzedaży o 10 proc. w stosunku do poprzedniego roku – jest w porządku.
Measurable – mierzalny
Czyli tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić lub inaczej zmierzyć stopień jego realizacji. Cel powinien mieć ściśle określone parametry. Musimy wiedzieć, kiedy ma się rozpocząć i zakończyć oraz jakie etapy zawierać. Powinniśmy też ustalić, po czym poznamy, że dany etap został ukończony. Wróćmy do dziecka. Zleciliśmy mu zapamiętanie treści z konkretnych stron. Jeżeli będzie nam potrafiło opowiedzieć, czego dotyczył tekst, będzie to znak, że zadanie zostało wykonane. A więc zmierzymy to.
Achievable – osiągalny
Tzn. możliwy do realizacji. Cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i zmniejsza motywację. Załóżmy, że masz w firmie wiele faktur, za które nie dostajesz zapłaty w terminie. Zlecasz komuś, aby zdyscyplinował dłużników i zmniejszył liczbę przeterminowanych należności o połowę. Tylko czy będzie to osiągalne? Raczej się zastanów, czy w ogóle masz odpowiednio przeszkoloną kadrę w kierunku windykacji. Jeżeli nie, to aby osiągnąć cel, najpierw zrób szkolenie wybranej osobie lub zleć windykację specjalistycznej firmie.
Relevant – istotny, mający znaczenie
Cel powinien być ważnym krokiem naprzód, a jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. Należy obrać taki cel, aby np. realizujący go pracownicy mogli się z nim utożsamić. Tylko wtedy, gdy uznają, że jest słuszny i ma sens, będą skutecznie dążyć do jego osiągnięcia. Dobrym na to sposobem jest po prostu uzgadnianie zadań z pracownikami.
Timely defined – określony w czasie
Cel musi mieć termin, w jakim chcemy go osiągnąć. Gdy mamy harmonogram, w którym widnieje data początku i zakończenia realizacji celu głównego, jak również jego poszczególnych etapów – wiemy, czego się trzymać. Nasze działanie i zarządzanie czasem jest skuteczne. Najczęstszym błędem jest przyjęcie nierealistycznego założenia, że wykonamy zadanie w zbyt krótkim terminie.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

