Wspólnicy biesiadują

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Szymon Zwoliński zaraził przyjaciela marzeniem o gastronomicznym biznesie. Obaj pracowali w zupełnie innych branżach, ale myśl o własnej restauracji kiełkowała w nich długo. – Choć skończyłem technikum gastronomiczne, to przez 10 lat pracowałem w dużej firmie tytoniowej – opowiada Szymon Zwoliński. – Jednak chciałem przejść na swoje. Własna restauracja była moim marzeniem. Przygotowywałem się do tego, zanim zdecydowałem się rzucić korporację.

Ostateczna decyzja o zmianie w życiu zawodowym zapadła blisko cztery lata temu. Szymon Zwoliński starannie się do tego przygotował. Odwiedzał różne lokale, przeglądał oferty franczyzowe, zanim podjął ostateczną decyzję o tym, jak będzie wyglądać jego restauracja i którą sieć wybierze. – Pizza, jak zawsze zresztą, była wtedy bardzo popularna – opowiada. – Podobnie jak restauracje w stylu góralskiej czy staropolskiej chaty. A w Biesiadowie znalazłem połączenie obu tych rzeczy.

Nie żałować pieniędzy

Marka Biesiadowo powstała w 2007 roku, gdy w Aleksandrowie Łódzkim otwarto pierwszą pizzerię. Teraz w całej Polsce działa ich około 100. Wprawdzie twórca brandu, Wojciech Goduński, planował, że będą to restauracje w stylu staropolskiej karczmy – z dobrym tradycyjnym jedzeniem i muzyką na żywo, to jednak los zdecydował inaczej. Lokale Biesiadowo serwują m.in.: pizzę (ich znakiem rozpoznawczym jest duża pizza w rozmiarze 57 cm), dania z kebabem, kanapki. – Bardzo spodobało mi się to pomieszanie stylów, wystrój teoretycznie zupełnie niepasujący do menu – wspomina Szymon Zwoliński. – Spróbowałem też oczywiście pizzy. Stwierdziłem, że naprawdę jest bardzo smaczna. To był kolejny plus. Nie będę też ukrywał, że konkurencyjni franczyzodawcy stawiali większe wymagania, żądali wyższych opłat. Oferta franczyzowa Biesiadowa odpowiadała mi najbardziej. Dawała też dużą pewność biznesową.

Ale pizzerii na polskim rynku jest mnóstwo. Konkurencja w tym segmencie jest ogromna, zarówno jeśli chodzi o lokale sieciowe, jak i niezrzeszone. Jak sobie z tym radzić? – Trzeba znaleźć dobrą lokalizację – uważa franczyzobiorca Biesiadowa. W jego przypadku wybór padł na lokal przy rynku w Górze Kalwarii. Druga rzecz, która – zdaniem Szymona Zwolińskiego – warunkuje odniesienie sukcesu, to odpowiednie nakłady na wyposażenie i zaaranżowanie lokalu. – Nie można żałować na to pieniędzy – uważa. – Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli klientowi spodoba się wnętrze, to nawet nie znając menu, zechce zostać. Dotyczy to zresztą nie tylko wyglądu restauracji, ale też np. personelu. Niewłaściwa obsługa od progu może zniechęcić klienta. Nie należy skąpić też pieniędzy na dobry sprzęt. W dalszej perspektywie to procentuje.

Pizzerię Biesiadowo – jak zapewnia franczyzodawca – można otworzyć już za 42 tys. zł (korzystając np. z ekip remontowych, polecanych przez licencjodawcę, które oferują konkurencyjne ceny). Jednak Szymon Zwoliński przekroczył mocno ten budżet i wcale tego nie żałuje. Swoją pierwszą restaurację dopieszczał w każdym szczególe. – Po nocach licytowałem w internecie obrazy z góralskimi chatami – wspomina. – Szukałem starych drewnianych beczek, by dopełnić wystrój wnętrza. Chciałem, by efekt była taki, jak sobie wymarzyłem.

Od centrali firmy otrzymał opiekuna, który prowadził go przez meandry gastronomicznego biznesu, doradzał, co i kiedy trzeba zrobić, jakie prace są konieczne do wykonania, jakie zezwolenia i opinie trzeba uzyskać. Franczyzobiorca dostał też projekt technologiczny, zawierający m.in. ustawienie wszystkich niezbędnych urządzeń. Skorzystał też z usług ekipy remontowej, poleconej przez licencjodawcę.

Początek spółki

Otwarcie Biesiadowa w Górze Kalwarii było dużym wydarzeniem w okolicy. Goście składali zamówienia na pizzę nawet dzień wcześniej, by lokal mógł nadążyć z obsługą. A Szymon Zwoliński w tym czasie zaczął już prace nad kolejnym lokalem. Tym razem jednak już do spółki z przyjacielem, Danielem Taraszewskim. – Gastronomia i prowadzenie lokalu były mi zupełnie obce – przyznaje Daniel Taraszewski. – Po prostu nie miałem pojęcia, z czym to się wiąże, wtedy zajmowałem się branżą budowlaną. Ale Szymon przetarł już szlak, jeśli chodzi o otwieranie restauracji, poznał produkt.

Tym razem wybór padł na Grójec. Lokal, jaki wspólnicy znaleźli na kolejną pizzerię, odbiega od książkowych lokalizacji, zalecanych dla gastronomii, znajduje się bowiem na pierwszym piętrze. Wybór wydawał się więc trochę ryzykowny. Na dodatek pomieszczenia nie były przygotowane pod usługi gastronomiczne, więc wymagały większych nakładów, m.in. założenia klimatyzacji, zrobienia wentylacji. – Biliśmy się z myślami, czy taka lokalizacja się sprawdzi. Ale z drugiej strony nie mieliśmy innej opcji – przyznaje Daniel Taraszewski. Konkurencja na lokalnym rynku też jest spora, bo w Grójcu funkcjonuje około 10 pizzerii. Wierzyliśmy jednak w siłę marki i wiedzieliśmy, że nasz produkt jest dobry.

Aby „oswoić” nietypową lokalizację, panowie zaaranżowali charakterystyczne wejście do lokalu, na poziomie parteru. Ma wygląd drewnianej szopki i od razu wprowadza gości w klimat pizzerii. Zgodnie z filozofią, że nie warto za wszelką cenę oszczędzać, w całą restaurację panowie zainwestowali ponad 100 tys. zł. Na kilka tygodni przed otwarciem informacje o tym zaczęły pojawiać się na Facebooku, później dołączyła promocja w postaci ulotek. – Lokal od początku zaczął na siebie zarabiać – zapewnia Daniel Taraszewski. – Trochę później zaczął zarabiać też na nas.

Dobra seria

Franczyzobiorcy, jak sami przyznają, sprawdzali, czy pizzerie mogą być dobrym pomysłem na rozkręcenie większego biznesu. Testy wypadły pomyślnie. Rok po otwarciu lokalu w Grójcu zdecydowali się na kolejną restaurację – także prowadzoną wspólnie – tym razem w Warszawie, w Falenicy. – Znajomy właściciel lokalu przy stacji paliw zapytał, czy nie chcielibyśmy wynająć od niego pomieszczeń – opowiada Daniel Taraszewski. – Restauracja w Grójcu zarobiła już na zwrot nakładów, więc zdecydowaliśmy, że pora na kolejną. Byliśmy pierwszymi najemcami, pomieszczenia były w stanie surowym i też wymagały sporej inwestycji.

Pizzeria ruszyła po kilku miesiącach. Ale przyjaciele nie osiedli na laurach i już pół roku później otwierali następną – tym razem w Otwocku. To największy z ich lokali, 150-metrowy, zlokalizowany w centrum miasta, w piwnicy jednego z budynków. Start był trochę łatwiejszy, bo w lokalu mieściła się już wcześniej restauracja, i to o bardzo dobrej renomie. Ale nowi najemcy i tak zrobili gruntowny remont. – Może to kwestia szczęścia, a może dobrych wyborów, ale wszystkie nasze pizzerie szybko zaczynały na siebie zarabiać – podkreśla Daniel Taraszewski. – Działają na porównywalnych rynkach, więc stosujemy też podobne strategie marketingowe, promocyjne. Jeśli chcielibyśmy porównywać, to może Falenica ma nieco inną specyfikę, bo tu przeważają zamówienia realizowane w dowozie.

Wszystkie pizzerie nastawione są głównie na klientów młodych oraz na rodziny z dziećmi. W każdej przygotowano kącik zabaw dla maluchów.

Ludzie i standardy

Każda z restauracji ma własnego menedżera. Dobór odpowiedniego personelu to jedna z kwestii, do jakiej właściciele przywiązują bardzo dużą wagę. – Ale też staramy się dobrze wywiązywać z roli pracodawcy – podkreśla Szymon Zwoliński. – Traktujemy naszych pracowników po partnersku, pytamy ich o zdanie, dbamy o to, by na czas otrzymywali pensje. To owocuje chociażby w ten sposób, że nie mieliśmy dużej rotacji osób zatrudnionych. Dopiero ostatnio nastąpiła wymiana personelu. Ale taka jest też specyfika tej branży. W gastronomii pracują głównie ludzie młodzi, często studenci, którzy prędzej czy później szukają nowych wyzwań zawodowych.

Sprawdzony i zaufany personel to jedno, ale w myśl zasady, że pańskie oko konia tuczy, sami właściciele też nieustannie doglądają swoich lokali. Starają się być w każdym przynajmniej dwa razy w tygodniu, o różnych porach: na otwarcie, zamknięcie, w ciągu dnia.

Kolejny ważny element prowadzenia lokalu to dbanie o standardy i jakość produktów. – Oczywiście, mamy standardy sieciowe, których musimy przestrzegać – tłumaczy Szymon Zwoliński. – Ale nawet bez tego wiemy, że nie warto oszczędzać na produktach, czyli de facto na klientach. Na naszej pizzy jest nawet większa liczba produktów, niż zakładają to normy sieci.

Obaj panowie potwierdzają, że franczyza to dobry sposób na otwarcie i prowadzenie biznesu. – Oczywiście, wiąże się z opłatami na rzecz franczyzobiorcy. Ale siła, jaką ma dobra i rozpoznawalna marka, jest bezcenna – podkreśla Szymon Zwoliński. – Dodatkowo zaletą systemu Biesiadowo jest jego duża elastyczność. Franczyzodawca nie narzuca nam wszystkiego bezwarunkowo. Jeśli np. wiemy, że w naszych lokalach kebab nie będzie się sprzedawał, to licencjodawca to rozumie i nie zmusza się nas do zakupu maszyny.

Czy coś zrobiliby dziś inaczej? – Żałujemy, że tylko jeden nasz lokal, ten w Falenicy, ma letni ogródek. Latem różnica w obrotach jest bardzo zauważalna – przyznaje Daniel Taraszewski.
Być może więc wybierając kolejne lokalizacje dla pizzerii, franczyzobiorcy Biesiadowa postarają się o takie, gdzie będzie miejsce na ogródek. Bo przyznają, że myśl o otwarciu następnych restauracji nie jest im obca.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł