Wspólnicy biesiadują
Mówi się, że spółki mogą zniszczyć każdą przyjaźń, ale historia Szymona Zwolińskiego i Daniela Taraszewskiego temu przeczy. Z sukcesem prowadzą wspólnie trzy restauracje Biesiadowo.
Szymon Zwoliński zaraził przyjaciela marzeniem o gastronomicznym biznesie. Obaj pracowali w zupełnie innych branżach, ale myśl o własnej restauracji kiełkowała w nich długo. – Choć skończyłem technikum gastronomiczne, to przez 10 lat pracowałem w dużej firmie tytoniowej – opowiada Szymon Zwoliński. – Jednak chciałem przejść na swoje. Własna restauracja była moim marzeniem. Przygotowywałem się do tego, zanim zdecydowałem się rzucić korporację.
Ostateczna decyzja o zmianie w życiu zawodowym zapadła blisko cztery lata temu. Szymon Zwoliński starannie się do tego przygotował. Odwiedzał różne lokale, przeglądał oferty franczyzowe, zanim podjął ostateczną decyzję o tym, jak będzie wyglądać jego restauracja i którą sieć wybierze. – Pizza, jak zawsze zresztą, była wtedy bardzo popularna – opowiada. – Podobnie jak restauracje w stylu góralskiej czy staropolskiej chaty. A w Biesiadowie znalazłem połączenie obu tych rzeczy.
Nie żałować pieniędzy
Marka Biesiadowo powstała w 2007 roku, gdy w Aleksandrowie Łódzkim otwarto pierwszą pizzerię. Teraz w całej Polsce działa ich około 100. Wprawdzie twórca brandu, Wojciech Goduński, planował, że będą to restauracje w stylu staropolskiej karczmy – z dobrym tradycyjnym jedzeniem i muzyką na żywo, to jednak los zdecydował inaczej. Lokale Biesiadowo serwują m.in.: pizzę (ich znakiem rozpoznawczym jest duża pizza w rozmiarze 57 cm), dania z kebabem, kanapki. – Bardzo spodobało mi się to pomieszanie stylów, wystrój teoretycznie zupełnie niepasujący do menu – wspomina Szymon Zwoliński. – Spróbowałem też oczywiście pizzy. Stwierdziłem, że naprawdę jest bardzo smaczna. To był kolejny plus. Nie będę też ukrywał, że konkurencyjni franczyzodawcy stawiali większe wymagania, żądali wyższych opłat. Oferta franczyzowa Biesiadowa odpowiadała mi najbardziej. Dawała też dużą pewność biznesową.
Ale pizzerii na polskim rynku jest mnóstwo. Konkurencja w tym segmencie jest ogromna, zarówno jeśli chodzi o lokale sieciowe, jak i niezrzeszone. Jak sobie z tym radzić? – Trzeba znaleźć dobrą lokalizację – uważa franczyzobiorca Biesiadowa. W jego przypadku wybór padł na lokal przy rynku w Górze Kalwarii. Druga rzecz, która – zdaniem Szymona Zwolińskiego – warunkuje odniesienie sukcesu, to odpowiednie nakłady na wyposażenie i zaaranżowanie lokalu. – Nie można żałować na to pieniędzy – uważa. – Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli klientowi spodoba się wnętrze, to nawet nie znając menu, zechce zostać. Dotyczy to zresztą nie tylko wyglądu restauracji, ale też np. personelu. Niewłaściwa obsługa od progu może zniechęcić klienta. Nie należy skąpić też pieniędzy na dobry sprzęt. W dalszej perspektywie to procentuje.
Pizzerię Biesiadowo – jak zapewnia franczyzodawca – można otworzyć już za 42 tys. zł (korzystając np. z ekip remontowych, polecanych przez licencjodawcę, które oferują konkurencyjne ceny). Jednak Szymon Zwoliński przekroczył mocno ten budżet i wcale tego nie żałuje. Swoją pierwszą restaurację dopieszczał w każdym szczególe. – Po nocach licytowałem w internecie obrazy z góralskimi chatami – wspomina. – Szukałem starych drewnianych beczek, by dopełnić wystrój wnętrza. Chciałem, by efekt była taki, jak sobie wymarzyłem.
Od centrali firmy otrzymał opiekuna, który prowadził go przez meandry gastronomicznego biznesu, doradzał, co i kiedy trzeba zrobić, jakie prace są konieczne do wykonania, jakie zezwolenia i opinie trzeba uzyskać. Franczyzobiorca dostał też projekt technologiczny, zawierający m.in. ustawienie wszystkich niezbędnych urządzeń. Skorzystał też z usług ekipy remontowej, poleconej przez licencjodawcę.
Początek spółki
Otwarcie Biesiadowa w Górze Kalwarii było dużym wydarzeniem w okolicy. Goście składali zamówienia na pizzę nawet dzień wcześniej, by lokal mógł nadążyć z obsługą. A Szymon Zwoliński w tym czasie zaczął już prace nad kolejnym lokalem. Tym razem jednak już do spółki z przyjacielem, Danielem Taraszewskim. – Gastronomia i prowadzenie lokalu były mi zupełnie obce – przyznaje Daniel Taraszewski. – Po prostu nie miałem pojęcia, z czym to się wiąże, wtedy zajmowałem się branżą budowlaną. Ale Szymon przetarł już szlak, jeśli chodzi o otwieranie restauracji, poznał produkt.
Tym razem wybór padł na Grójec. Lokal, jaki wspólnicy znaleźli na kolejną pizzerię, odbiega od książkowych lokalizacji, zalecanych dla gastronomii, znajduje się bowiem na pierwszym piętrze. Wybór wydawał się więc trochę ryzykowny. Na dodatek pomieszczenia nie były przygotowane pod usługi gastronomiczne, więc wymagały większych nakładów, m.in. założenia klimatyzacji, zrobienia wentylacji. – Biliśmy się z myślami, czy taka lokalizacja się sprawdzi. Ale z drugiej strony nie mieliśmy innej opcji – przyznaje Daniel Taraszewski. Konkurencja na lokalnym rynku też jest spora, bo w Grójcu funkcjonuje około 10 pizzerii. Wierzyliśmy jednak w siłę marki i wiedzieliśmy, że nasz produkt jest dobry.
Aby „oswoić” nietypową lokalizację, panowie zaaranżowali charakterystyczne wejście do lokalu, na poziomie parteru. Ma wygląd drewnianej szopki i od razu wprowadza gości w klimat pizzerii. Zgodnie z filozofią, że nie warto za wszelką cenę oszczędzać, w całą restaurację panowie zainwestowali ponad 100 tys. zł. Na kilka tygodni przed otwarciem informacje o tym zaczęły pojawiać się na Facebooku, później dołączyła promocja w postaci ulotek. – Lokal od początku zaczął na siebie zarabiać – zapewnia Daniel Taraszewski. – Trochę później zaczął zarabiać też na nas.
Dobra seria
Franczyzobiorcy, jak sami przyznają, sprawdzali, czy pizzerie mogą być dobrym pomysłem na rozkręcenie większego biznesu. Testy wypadły pomyślnie. Rok po otwarciu lokalu w Grójcu zdecydowali się na kolejną restaurację – także prowadzoną wspólnie – tym razem w Warszawie, w Falenicy. – Znajomy właściciel lokalu przy stacji paliw zapytał, czy nie chcielibyśmy wynająć od niego pomieszczeń – opowiada Daniel Taraszewski. – Restauracja w Grójcu zarobiła już na zwrot nakładów, więc zdecydowaliśmy, że pora na kolejną. Byliśmy pierwszymi najemcami, pomieszczenia były w stanie surowym i też wymagały sporej inwestycji.
Pizzeria ruszyła po kilku miesiącach. Ale przyjaciele nie osiedli na laurach i już pół roku później otwierali następną – tym razem w Otwocku. To największy z ich lokali, 150-metrowy, zlokalizowany w centrum miasta, w piwnicy jednego z budynków. Start był trochę łatwiejszy, bo w lokalu mieściła się już wcześniej restauracja, i to o bardzo dobrej renomie. Ale nowi najemcy i tak zrobili gruntowny remont. – Może to kwestia szczęścia, a może dobrych wyborów, ale wszystkie nasze pizzerie szybko zaczynały na siebie zarabiać – podkreśla Daniel Taraszewski. – Działają na porównywalnych rynkach, więc stosujemy też podobne strategie marketingowe, promocyjne. Jeśli chcielibyśmy porównywać, to może Falenica ma nieco inną specyfikę, bo tu przeważają zamówienia realizowane w dowozie.
Wszystkie pizzerie nastawione są głównie na klientów młodych oraz na rodziny z dziećmi. W każdej przygotowano kącik zabaw dla maluchów.
Ludzie i standardy
Każda z restauracji ma własnego menedżera. Dobór odpowiedniego personelu to jedna z kwestii, do jakiej właściciele przywiązują bardzo dużą wagę. – Ale też staramy się dobrze wywiązywać z roli pracodawcy – podkreśla Szymon Zwoliński. – Traktujemy naszych pracowników po partnersku, pytamy ich o zdanie, dbamy o to, by na czas otrzymywali pensje. To owocuje chociażby w ten sposób, że nie mieliśmy dużej rotacji osób zatrudnionych. Dopiero ostatnio nastąpiła wymiana personelu. Ale taka jest też specyfika tej branży. W gastronomii pracują głównie ludzie młodzi, często studenci, którzy prędzej czy później szukają nowych wyzwań zawodowych.
Sprawdzony i zaufany personel to jedno, ale w myśl zasady, że pańskie oko konia tuczy, sami właściciele też nieustannie doglądają swoich lokali. Starają się być w każdym przynajmniej dwa razy w tygodniu, o różnych porach: na otwarcie, zamknięcie, w ciągu dnia.
Kolejny ważny element prowadzenia lokalu to dbanie o standardy i jakość produktów. – Oczywiście, mamy standardy sieciowe, których musimy przestrzegać – tłumaczy Szymon Zwoliński. – Ale nawet bez tego wiemy, że nie warto oszczędzać na produktach, czyli de facto na klientach. Na naszej pizzy jest nawet większa liczba produktów, niż zakładają to normy sieci.
Obaj panowie potwierdzają, że franczyza to dobry sposób na otwarcie i prowadzenie biznesu. – Oczywiście, wiąże się z opłatami na rzecz franczyzobiorcy. Ale siła, jaką ma dobra i rozpoznawalna marka, jest bezcenna – podkreśla Szymon Zwoliński. – Dodatkowo zaletą systemu Biesiadowo jest jego duża elastyczność. Franczyzodawca nie narzuca nam wszystkiego bezwarunkowo. Jeśli np. wiemy, że w naszych lokalach kebab nie będzie się sprzedawał, to licencjodawca to rozumie i nie zmusza się nas do zakupu maszyny.
Czy coś zrobiliby dziś inaczej? – Żałujemy, że tylko jeden nasz lokal, ten w Falenicy, ma letni ogródek. Latem różnica w obrotach jest bardzo zauważalna – przyznaje Daniel Taraszewski.
Być może więc wybierając kolejne lokalizacje dla pizzerii, franczyzobiorcy Biesiadowa postarają się o takie, gdzie będzie miejsce na ogródek. Bo przyznają, że myśl o otwarciu następnych restauracji nie jest im obca.
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

