Naładowani biznesem
Energa chce wyjść do klientów, budując sieć franczyzową. O zasadach jej działania opowiada Łukasz Hodorowicz, dyrektor pionu sprzedaży rynku masowego spółki.
Energa we franczyzie? Marka powszechnie znana, ale co będzie sprzedawane w punktach z logo firmy?
Najprostsza odpowiedź brzmi: energia elektryczna.
Przecież energię każdy ma w domu...
Przyzwyczailiśmy się myśleć właśnie w ten sposób, że prąd jest trochę jak powietrze. Z tą różnicą, że trzeba za niego zapłacić, ale potem generalnie już jest. Nie wszyscy wiedzą natomiast, że można go kupić od różnych dostawców. Za naszym pośrednictwem można zresztą pozyskać nie tylko energię elektryczną, ale też gaz. Na Zachodzie zmiana dostawcy jest standardem. Klienci przyglądają się ofertom i wybierają te najkorzystniejsze cenowo. W Polsce ten trend dopiero raczkuje. W Polsce mamy 15 mln gospodarstw domowych, a od 2010 roku dostawcę zmieniło raptem 350 tys., czyli 2,5 proc. Spodziewamy się jednak, że w pewnym momencie Polacy zaczną na masową skalę poszukiwać lepszych ofert. Budowa sieci franczyzowej ma nas przygotować, by jak najlepiej wykorzystać tę sytuację. Jesteśmy pierwszą marką w branży, która postanowiła sprzedać licencję na biznes i zaprezentować się na targach franczyzy w Pałacu Kultury i Nauki.
Czym właściwie będą zajmować się franczyzobiorcy Energi? Chodzić od drzwi do drzwi i pytać, czy ktoś nie chce przypadkiem płacić tańszych rachunków?
Mamy oczywiście sprzedaż door to door, ale to propozycja dla agentów. Franczyza polega na czymś innym. Franczyzobiorca Energi otwiera własną placówkę handlową i w niej prowadzi sprzedaż.
Ile musi w tym celu zainwestować?
Na podstawie naszych dotychczasowych doświadczeń, a otworzyliśmy jak dotąd 42 punkty, szacujemy, że ta kwota wynosi średnio ok. 20 tys. zł. Nie pobieramy opłat wstępnych ani bieżących.
Co otrzymuje franczyzobiorca przystępujący do sieci?
Przygotowujemy dla partnerów projekt placówki, uwzględniający daną lokalizację. Franczyzobiorca nie ponosi kosztów z tego tytułu. Szkolimy franczyzobiorców i ich pracowników – są to zarówno szkolenia produktowe, jak i sprzedażowe. Szkolenie trwa tydzień i odbywa się w naszej centrali w Gdańsku. Na własny koszt dostarczamy partnerom materiały marketingowe. Gwarantujemy też stałe wsparcie ze strony naszych kierowników sprzedaży.
Czy kwota 20 tys. zł w 100 proc. wystarczy, by wystartować z własnym biznesem na licencji Energi?
Naturalnie franczyzobiorca powinien też dysponować środkami na pokrycie bieżących kosztów w pierwszych kilku tygodniach działania placówki. Mowa tu np. o wynagrodzeniach dla pracowników, których w placówce powinno być od dwóch do trzech. Wiadomo też, że dostępne na rynku lokale oferują różny standard wykończenia, w niektórych przypadkach koszty remontu i adaptacji mogą okazać się wyższe niż w innych. Bywały lokale, w które wystarczyło włożyć 5 tys. zł, ale i takie, które pochłonęły 50 tys. zł.
Czym charakteryzuje się optymalna lokalizacja tego biznesu?
Poszukujemy lokali w centrach miast, przy głównych ulicach. Bardzo ważny jest dla nas dostęp do parkingu. Chcemy, by znajdował się on nie dalej niż 200 m od lokalu. Liczy się również sąsiedztwo. Lokal nie może sąsiadować ze sklepem monopolowym albo piwiarnią. Natomiast jak najbardziej może pojawić się w pobliżu banku, poczty, punktu pośrednictwa finansowego, czy dowolnej placówki o podobnym do naszej profilu usług.
Czy franczyzodawca oczekuje od franczyzobiorcy, by ten każdego dnia pojawiał się w swoim lokalu i osobiście obsługiwał klientów?
Z doświadczenia wiemy, że franczyzobiorcy zwykle nie poprzestają na otwarciu jednego lokalu, toteż trudno od nich tego oczekiwać. Dlatego istotne jest zatrudnienie sprawnego kierownika. Nasz rekordzista posiada 9 placówek.
Czyli jeden franczyzobiorca zarządza blisko jedną czwartą wszystkich punktów? Nie ma ryzyka, że zacznie dyktować franczyzodawcy warunki współpracy?
Nie, ponieważ ta koncentracja będzie coraz mniejsza. Energa rozwija franczyzę od 2014 roku, to młody koncept. Tylko w tym roku otworzyliśmy 24 placówki, w następnym oczekujemy kolejnych 25 otwarć, co oznacza wysokie tempo wzrostu.
Po jakim czasie można liczyć na pierwsze zyski i zwrot zainwestowanych pieniędzy?
Break even, czyli moment, po którego przekroczeniu franczyzobiorca nie dokłada, lecz zarabia, następował w rekordowych punktach po miesiącu. Czyli już po czterech tygodniach franczyzobiorca z bieżących wpływów pokrywał czynsz, wynagrodzenia i inne bieżące koszty. Zwrot z inwestycji powinien pojawić się między 12 a 18 miesiącem działalności.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


