Licencja na petrobiznes

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak wynika z danych PROFIT system, na koniec 2013 roku w Polsce działało 1,1 tys. licencyjnych stacji paliw, a rok później już 1,4 tys. Oznacza to, że już blisko co czwarta stacja nad Wisłą obsługuje kierowców pod sieciowym szyldem. W miarę jak liczba partnerskich punktów rośnie, franczyza odgrywa na rynku stacji paliw coraz istotniejszą rolę.

Franczyzowy model zyskuje na znaczeniu w strategiach największych rynkowych graczy. Na dziewięć stacji, jakie w tym roku otworzył LOTOS, pięć należy do franczyzobiorców. Partnerzy prowadzą już 175 spośród 447 obiektów działających w sieci polskiej grupy. Stacje na licencji stanowią też ważny fragment w dorobku PKN Orlen.
 Na koniec 2014 roku polska sieć koncernu obejmowała 1 768 obiektów, z czego 447 to stacje franczyzowe. Oznacza to, że co czwarta stacja w kraju  pod marką Orlen lub Bliska jest stacją zarządzaną przez naszego partnera przy wsparciu operacyjnym Orlen. Rolę takiej sieci określamy jako bardzo istotną w budowaniu potencjału sprzedażowego koncernu – mówi Marek Meksuła, kierownik działu akwizycji i sprzedaży DOFO (ang. dealer owned, franchise operated – czyli stacje franczyzowe) w PKN Orlen.

Na partnerów w znacznym stopniu stawiają też zagraniczne marki. Franczyzobiorcy zarządzają 228 spośród 480 stacji BP, a w ramach konceptu Statoil prowadzą 78 spośród 353 stacji. Licencję sprzedaje też wielu innych operatorów, a niemiecki koncern Total, który w tym roku zadebiutował na polskim rynku, również zapowiedział rozwój we franczyzie.

Po co licencja?

Dlaczego właściciele niezależnych stacji decydują się na przystąpienie do sieci? Jednym z decydujących względów jest znana marka. W tym biznesie rozpoznawalny szyld znaczy więcej niż w wielu innych branżach. Coraz częściej to od rozpoznawalności brandu zależy, czy kierowca zatrzyma się na tej, czy innej stacji.

Oprócz popularnego obrandowania, franczyzobiorcy odnoszą korzyści marketingowe, a także zyskują dostęp do know-how dawcy licencji.
Program szkoleń w BP przewiduje przekazanie niezbędnej wiedzy m.in. z zakresu procedury odbioru paliw, obsługi klientów, standardów bezpieczeństwa, codziennych procedur dotyczących kontroli i kompletowania dokumentów. Ze względu na niejednolity charakter pracy poszczególnych osób na stacji przewidziane są zasadniczo dwa odrębne projekty szkoleniowe – dla kierowników stacji i dla pozostałej części załogi. Wszyscy pracownicy stacji, zarówno własnych, jak i partnerskich, mają dostęp do platformy e-learningowej, gdzie znajdują się m.in. multimedialne materiały szkoleniowe – mówi Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Polska.

Stacje franczyzowe uczestniczą we wszystkich akcjach promocyjnych sieci i maja dostęp do materiałów marketingowych bez dodatkowych opłat – dodaje Krystyna Antoniewicz-Sas,  dyrektor ds. komunikacji Statoil Fuel & Retail Polska.

Niezależnym stacjom coraz trudniej jest walczyć o klienta, ponieważ nie dorównują potencjałem zakupowym swoim koncernowym konkurentom. Nie są więc w stanie zaoferować klientom tak atrakcyjnych cen, jak duzi gracze. Nie wspominając o tym, że w strukturze przychodów stacji coraz ważniejszą rolę odgrywa oferta szybko zbywalnych produktów spożywczych (FMCG), a w tym zakresie dobre warunki handlowe może zapewnić tylko silny hurtownik. Dla wielu właścicieli niezrzeszonych stacji jedyną szansą na utrzymanie swojego biznesu jest więc przystąpienie do sieci. W ten sposób zyskują nie tylko handlową „dźwignię” w postaci korzystniejszych warunków zatowarowania.

10 i 11 czerwca we Wrocławiu odbędą się Międzynarodowe Targi Paliwowe  Stacja i Biznes Przyszłości. Szczegółowy program targów dostępny na stronie www.targipaliwowe.pl

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €