Lodziarnia zarabia latem

Adam Mendelka spędził wakacje zeszłego roku na plaży w Krynicy Morskiej. Nie miał jednak czasu na odpoczynek, bo musiał nadzorować pracę swoich czterech lodziarni.
Adam Mendelka franczyzobiorcą Lodów Marsjano został przez przypadek. Na co dzień zajmuje się sprzedażą kosmetyków, w tym perfum, w swoim sklepie internetowym MojeZapachy.pl.
– Któregoś dnia zadzwonił do mnie znajomy z Wybrzeża z pytaniem, czy nie chciałbym poprowadzić biznesu na plaży w Krynicy Morskiej. Okazało się, że wygrał przetarg na dzierżawę plaży i zależało mu na wykorzystaniu powierzchni nad morzem. Pochodzę z Elbląga, skąd bardzo blisko do Krynicy, dlatego bez wahania się zgodziłem i postawiłem na sezonowe lodziarnie – wspomina przedsiębiorca.
Wszystko działo się rok temu wiosną. Nie było zatem zbyt dużo czasu na kupno urządzeń chłodniczych i zbudowanie całej infrastruktury dla czterech budek, które znajdowały się oddalone od siebie o 500-700 m, przy sąsiadujących wejściach na plażę. Adam Mendelka musiał zadbać o podłączenie lodziarni do prądu i kanalizacji. Trzeba było pod piaskiem poprowadzić rury z bieżącą wodą oraz wykopać szambo.
– Na szczęście urzędnicy okazali się bardzo przychylni. To między innymi zasługa tego, że nowy dzierżawca plaży, w przeciwieństwie do poprzednika, zainwestował w teren. Nie ograniczał się wyłącznie do najmu, ale dał także coś od siebie: ujednolicił wygląd domków na plaży, otworzył tawernę i toalety. Urzędnicy to docenili, dlatego także w moim przypadku byli nastawieni probiznesowo – opowiada Adam Mendelka.
Franczyzodawca Lodów Marsjano sprzedał franczyzobiorcy urządzenia do produkcji lodów. Przedsiębiorca mógł liczyć na pomoc w sfinansowaniu kupna urządzeń do czterech lodziarni o równowartości ok. 100 tys. zł. Dodatkowo dawca licencji w trakcie dwudniowego szkolenia nauczył personel obsługi urządzeń, ich konserwacji, zasad wyrabiania lodów z gotowej mieszanki oraz obsługi kasy fiskalnej. Adam Mendelka kupił od centrali uniformy dla pracowników oraz materiały marketingowe reklamujące lodziarnie. Ponadto przedsiębiorca zaopatruje się w produkty do robienia lodów świderków u dostawców centrali. – W tym roku partner może liczyć na znacznie niższe ceny niż rynkowe – zapewnia Jacek Pietrzak, franczyzodawca.
Flirt pomaga w sprzedaży
W ofercie Lodów Marsjano znajdują się także gofry, shake’i i granity, czyli chłodzone napoje.
– Nie rozważałem otwarcia tylko jednej lodziarni, ponieważ to by mi się nie opłaciło. Tym bardziej że cały sezon przebywałem nad morzem, bo podobnie jak każdy inny biznes, lodziarnię również trzeba osobiście nadzorować. Kiedy pewnego dnia pękł świder do robienia lodów, bo pracownik za bardzo go zmroził, musiałem szybko interweniować. Potrzebowałem kilkunastu godzin na kupno i zainstalowanie nowego – podaje przykład franczyzobiorca.
Mimo dużego pośpiechu lodziarnie w Krynicy ruszyły 10 lipca, co dla Adama Mendelki oznaczało spóźnienie. Bo sezon zaczął się trzy tygodnie wcześniej. Zrekompensowała mu to piękna pogoda przez całe lato, bo – według przedsiębiorcy – było ono najlepsze od wielu lat. Właśnie słoneczna pogoda to klucz do powodzenia w tym biznesie. Lodziarnie działają cały tydzień od godziny 10. do 21., nawet gdy pada. Największy ruch jest między 11. a 14., kiedy na plaży wypoczywa najwięcej wczasowiczów, oraz o zachodzie słońca, przy okazji spacerów. W czasie największego oblężenia lodziarni urządzenia trzeba uzupełniać produktami do robienia świderków nawet co pół godziny. Franczyzobiorca ma także swój sposób na rekrutację pracowników.
– W roli sprzedawcy lodów najlepiej sprawdza się młoda dziewczyna w wieku 18-20 lat, która chce zarobić w okresie wakacyjnym. W ciągu dnia sprzedaje lody, a wieczory ma dla siebie. Starsze osoby mają wyższe oczekiwania finansowe i nie zawsze są zainteresowane dorywczą pracą. Ważne też, aby sprzedawczyni nie była pod ciągłą kontrolą… swojego chłopaka. Miałem przypadek zazdrosnego chłopaka, który chciał, żeby dziewczyna zrezygnowała z pracy, bo klienci z nią flirtowali – mówi Adam Mendelka.
Podpisana umowa z dzierżawcą plaży dotyczyła trzech lat z możliwością przedłużenia o kolejnych osiem. Dlatego Adam Mendelka nie musi się martwić o przyszłość. Przygotowania do kolejnego sezonu przedsiębiorca rozpoczął na początku maja. Musi wykonać przegląd wszystkich urządzeń, zrekrutować pracowników i liczyć na dobrą pogodę.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej