Taco Bell może zagrozić nawet McDonald’s?
Powrót amerykańskiej ikony gastronomii namiesza na rynku? Pod warunkiem, że spółka nie powtórzy błędów sprzed dwóch dekad.
Minęło już ponad 20 lat od czasu, gdy giganci fast foodu zza Atlantyku zaczęli szturmować polski rynek gastronomiczny. Wielu z nich na trwałe zakorzeniło się w świadomości i konsumentów nad Wisłą. Ale nie brakowało takich, którzy z różnych powodów wrócili za Wielką Wodę na tarczy. Tak było z Taco Bell, sieci specjalizującej się w potrawach meksykańskich i meksykańsko-teksańskich.
W 1993 roku marka zadebiutowała w Polsce otwierając dwie restauracje w warszawskich pawilonach Zodiak i Gruba Kaśka. Wówczas na naszym rynku nie zabawiła jednak długo, ale możliwe, że teraz powróci. Spółka Yum! Brands, właściciel Taco Bell, zapowiada plan globalnej ofensywy. Do 2022 chce otworzyć łącznie 1,3 tys. nowych lokali. Część z nich ma pojawić się również w Polsce.
Zdaniem Jana Mołoniewicza, eksperta rynku gastronomicznego, autora książki „Ciemna strona gastronomii”, falstart Taco Bell wynikał z niewłaściwie obranej strategii.
- Wchodząc na polski rynek, właściciele konceptu mieli wymagające standardy jakości potraw. Żeby im podołać, musieli sprowadzać produkty z macierzystego rynku, a to spowodowało przerost kosztów. Ceny ustalono na takim poziomie, by zagwarantować odpowiednio wysokiego marże. W ten sposób menu Taco Bell stało się zbyt drogie na polską kieszeń – tłumaczy doradca.
Sukces sieci przy kolejnym podejściu zależy w dużej mierze od polityki cenowej, jaką wybierze koncern. W Stanach Zjednoczonych kuchnia tex-mex kojarzy się z dość tanim jedzeniem. W Polsce nie ma sieci, które oferowałyby podobne potrawy, a pojedyncze lokale z taką ofertą pozycjonują się w nieco wyższym segmencie cenowym.
- Jeśli Taco Bell zaoferuje odpowiednie ceny, to wówczas może zagrozić nie tylko lokalom z podobną kuchnią, ale też innym sieciom fast food. Zwróćmy uwagę, że kebaby czy wrapy, które, tak jak kuchnia meksykańska, bazują na daniach typu placek, pikantne mięso i warzywa, pojawiają się w bardzo wielu sieciach gastronomicznych, również w McDonald’s - wskazuje Jan Mołoniewicz.
Z wypowiedzi rzecznika polskiego oddziału Złotych Łuków na łamach Portalu Spożywczego można jednak wnioskować, że koncern raczej nie obawia się wejścia konkurenta nad Wisłę. Po pierwsze dlatego, że zbudowanie pozycji i sieci sprzedaży na nowym rynku wymaga czasu i pracy. A po drugie... - Na razie mamy jedynie ogólną deklarację właścicieli marki Taco Bell o zainteresowaniu rynkiem polskim - komentuje Szulowski.
Pierwsza restauracja pod szyldem Taco Bell powstała w 1962 w Kalifornii. Jej twórca Glen Bell, zaczynał swoją biznesową przygodę od prowadzenia budki z hot dogami. Stworzony przez niego koncept liczy dziś ponad 6,5 tys. lokali na świecie, jednak tylko 250 działa poza Stanami Zjednoczonymi.
Grzegorz Morawski
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

