W nagrodę do stolicy

Jeden z partnerów Sphinxa, za dobre wyniki sprzedaży, przejął restaurację w Warszawie.
34,5 mln zł zysku netto i wyższa rentowność biznesu – to główne osiągnięcia Sfinks Polska w 2014 roku. Sylwester Cacek, który w 2009 roku przejmował spółkę z ogromną stratą, wyjawia, co pozwoliło postawić ją „na nogi”.
- Do osiągnięcia wyższej rentowności przyczyniło się kilka elementów. Z jednej strony zmiany w strukturze zarządzania siecią, a z drugiej wprowadzenie wielu nowych działań mających na celu poprawienie sprzedaży i marży. Szczególnie pozytywnie oceniamy wprowadzenie pięciu sezonowych wkładek z nowościami do menu sieci Sphinx, które generowały nawet do 10 proc. obrotu restauracji. Dodatkowo sprzedaż wspierały takie działania jak oferta śniadań, menu dziecięce i oferta dla studentów. W tym roku planujemy kontynuację dotychczasowej polityki marketingowej i sprzedażowej – zapowiada prezes Sfinksa.
Zmiany w modelu zarządczym dotyczyły zamknięć nierentownych punktów, ale również przejścia na model operatorski. Większość osób zarządzających dziś punktami Sphinksa to menedżerowie prowadzący działalność gospodarczą, których wynagrodzenie zależy od wyników restauracji. Operatorzy rekrutują się głównie z szeregów dotychczasowych pracowników i kierowników w sieci Sphinx. Niektórzy, tak jak Piotr Baranowski, za dobre wyniki są nagradzani ofertą objęcia lokali z większym potencjałem.
- Wcześniej prowadziłem punkt w Lublinie, ale nie wahałem się, gdy pojawiła się możliwość przejęcia restauracji w Warszawie – mówi menedżer zarządzający punktem przy ul. Szpitalnej.
Placówkę objął na przełomie 2014 i 2015 roku, a już w pierwszym miesiącu udało mu się znacząco poprawić wyniki sprzedaży.
- W dużej mierzej pomogła pogoda, która bardziej niż zwykle w styczniu zachęcała do wyjścia z domu – tłumaczy Baranowski. – Ze swojej strony starałem się poprawić pracę obsługi, zwłaszcza w momentach, gdy przy wejściu ustawiały się kolejki. Jestem bardzo zadowolony z nowej lokalizacji. To centrum miasta, bardzo uczęszczane miejsce.
W sieci obejmującej 107 restauracji Sphinx zostało już tylko 13 franczyzobiorców, którzy sami zainwestowali w lokal i prowadzą biznes zupełnie niezależnie od centrali. Franczyza wymaga wkładu własnego na poziomie 300-450 tys. zł, w modelu operatorskim to centrala ponosi koszty inwestycyjne. To właśnie w tej drugiej formule ma w najbliższym czasie przybywać restauracji.
- Już w tej chwili mamy podpisane umowy najmu lokali w Kołobrzegu, Warszawie, Malborku, Wrocławiu, Krakowie i Lublinie. Ale w planach jest znacznie więcej otwarć. Liczymy, że w 2015 roku podpiszemy łącznie 18 umów – zapowiada Sylwester Cacek.
W skład grupy wchodzą marki Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło, ale to ta pierwsza stanowi motor napędowy firmy, odpowiadając za 90 proc. sprzedaży całej grupy. W 2014 roku Sfinks miał obroty na poziomie 185,3 mln zł, z czego 14,4 mln zł zanotowali franczyzobiorcy. Przychody w sieci Sphinx były o 6,4 proc. wyższe niż w 2013 roku, a w Chłopskim Jadle i Wooku – o 5,5 proc.
Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...