Biznes przez kalkę
W sieci internetowej powstał nowy portal edukacyjny poświęcony problematyce franchisingu. Stworzyła go firma PROFIT system, należąca do sieci Horwath Franchise.
Prawo i Gospodarka w dodatku eBiznes zamieściła artykuł dotyczący franchisingu i portalu franchising.pl. Franchising to sposób działalności gospodarczej – napisał autor artykułu - opartej na stworzonej przez kogoś procedurze. Dawca oferuje biorcy swoją markę, swoją metodę prowadzenia przedsiębiorstwa, która sam wcześniej skutecznie wypróbował. Nowy biorca jest samodzielny, ale musi przestrzegać norm ustalonych przez dawcę systemu franchisingowego. W zamian wnosi opłatę początkową, a potem ustalony procent od obrotów. W Polsce istnieje około 80 systemów franchisingowych. Takie systemy tworzą już restauracje Mc’Donalds, sklepy z odzieżą i sprzętem sportowym Addidas. Ktoś na swoim pomyśle zarobił dużo pieniędzy, a tera udostępnia go innym. W ten sposób jego sieć się rozszerza, ale on nie jest w to zaangażowany bezpośrednio. Raczej pomaga niż kontroluje. Oczywiście nie można sobie pozwolić na całkowitą swobodę. Marka to jedna z najcenniejszych rzeczy dla systemu franchisingowego. Zepsucie tej marki tylko przez jednego, niesfornego biorcę może przynieść katastrofalne skutki dla całej sieci – mówią twórcy portalu.
Pomimo rozwoju systemów franchisingowych na polskim rynku wciąż brakowało kompetentnego źródła wiedzy o franchisingu. W Europie Środkowej i Wschodniej Polska jest daleko za Węgrami, gdzie powstało aż 220 systemów franchisingowych, prawie trzy razy więcej niż u nas. Prowadzenie mbiznesu opartego na zasadzie franchisingu uważane jest na całym świecie za wyjątkowo bezpieczne. Tylko minimalny odsetek przedsiębiorstw działających w ten sposób bankrutuje.
Prawo i Gospodarka wspomniało też o nie najlepszej sytuacji franchisingu w Polsce. Brakuje konkretnych uregulowań prawnych, banki nie stworzyły żadnych produktów kredytowych dla franchisobiorców, a wśród małego i średniego biznesu zrozumienie mechanizmów działania franchisingu jest małe.
Na stronach portalu umieszczono informacje przydatne zarówno studentom, potencjalnym biorcom, jak i profesjonalistom – poinformowała gazeta. Wizytę na franchising.pl można rozpocząć od podszkolenia się w teorii, np. poznając definicje wszystkich rodzajów franchisingu. Równie dobrze można od razu zająć się konkretami: zapoznać się z wzorami umów, rozwiązać problemy podatkowe albo przejść wszystkie etapy podejmowania decyzji o zakupie licencji. W części dynamicznej portalu przeczytamy omówienia artykułów prasowych o wydarzeniach w branży franchisingowej.
Więcej: Prawo i Gospodarka, 3-4 lutego
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej