O co chodzi w bankowym przejęciu?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

O podchodach Alior Banku do konkurenta w branży głośno było już od paru miesięcy: Alior przejmie mniejszy bank. Dziś możemy być niemal pewni, że kierowana przez Wojciecha Sobieraja instytucja finansowa przejmie Meritum Bank, kontrolowany przez fundusz inwestycyjny Innova/4 L.P. Do sieci trafiło oświadczenie Aliora, w którym mowa jest o zawarciu umowy przedwstępnej kupna akcji Meritum reprezentujących 95 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu. Wartość transakcji to 352 mln zł, a Alior zamierza zdobyć kapitał na fuzję emitując akcje i obligacje. Część papierów wartościowych obejmą dotychczasowi właściciele Meritum Banku - Innova Financial Holdings oraz WCP Cooperatief.

Teoretycznie do faktycznego przejęcia jeszcze daleka droga, bo transakcję muszą jeszcze zaakceptować akcjonariusze, a później Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Przejęcie może mieć spore konsekwencje dla rynku bankowego, a szczególnie dla sieci placówek partnerskich kontrolowanych przez oba banki. Zarówno bowiem Alior, jak i Meritum bardzo mocno oparły swoje sieci dystrybucji na franczyzie. Pierwszy ma ponad 800 oddziałów, a połowę z nich prowadzą partnerzy. Sieć Meritum liczy blisko 200 punktów, w przeważającej większości należących do franczyzobiorców.

Obserwatorzy rynku, a zarazem sami zainteresowani, zadają sobie pytanie – po co właściwie Aliorowi Meritum? Sens przejęcia podważa przede wszystkim fakt, że większość lokalizacji Meritum Banku już i tak pozostaje w sąsiedztwie istniejących punktów Aliora. Chęć powiększania zasięgu terytorialnego trudno więc uznać za dobry motyw fuzji. Innym powodem może być portfel usług. Tu Meritum rzeczywiście ma pewną przewagę. W swojej ofercie ma produkty dla klientów korporacyjnych, których w Aliorze brak. Tylko czy naprawdę trzeba przejmować browar, by napić się piwa?
- Nie do końca rozumiem sens tej transakcji. Większość lokalizacji obu banków się pokrywa, a przecież Alior mógłby samodzielnie rozwinąć stosowny produkt dla firm – mówi nam pragnący zachować anonimowość franczyzobiorca Alior Banku.

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele Meritum. Rynkowi analitycy mają już jednak mniejsze wątpliwości.
- Według mnie Alior zamknie placówki Meritum Banku i przejmie jego klientów. Meritum to stosunkowo niewielki bank, ale notuje dodatnie wyniki. Aliorowi może opłacać się wchłonięcie konkurenta ze względu na korzyści skali – mówi Marcin Materna, analityk Domu Maklerskiego Millenium.

W najgorszym dla franczyzobiorców Meritum scenariuszu większość z nich będzie musiała pożegnać się z biznesem. Część z nich prawdopodobnie zyska możliwość zmiany szyldu na Alior Bank, ale decydować o tym będzie zapewne obszar wyłączności terytorialnej. Niewykluczone też, że beneficjentem fuzji okaże się zupełnie inny rynkowy gracz - Bank BPH. Jego partnerów, podobnie jak franczyzobiorców Meritum, nie obowiązuje zakaz konkurencji. Dlatego wielu z nich już prowadzi placówki pod dwoma szyldami. Być może część z nich zechce powiesić logo BPH nad drzwiami lokali, w których do tej pory mieściły się punkty Meritum. Z kolei popularny dziennikarz ekonomiczny Maciej Samcik zwraca uwagę, że Meritum współpracuje z siecią Tesco, oferując swoje produkty w punktach finansowych zlokalizowanych w supermarketach. Możliwe, że to właśnie na takie poszerzenie swojego zasięgu chrapkę ma Alior.

Los partnerów przejmowanego banku poznamy w najbliższych tygodniach.

(gum)

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €