Zawodowo zdobywają pieniądze
Fundusze unijne to szansa, z której trzeba korzystać jak najszybciej. Stąd decyzja o rozwoju we franczyzie – mówi Piotr Buchalski z Export Group Polska.
Dotacje Export Group zajmuje się pozyskiwaniem i rozliczaniem dotacji na rozwój firmy. To chyba rynek, na którym trudno się wyróżnić…
W Regionalnych Programach Operacyjnych w latach 2014-2020 jest do rozdysponowania ponad 32 mld euro, co wraz z Programem Polska Wschodnia stanowi prawie połowę budżetu przyznanego dla całej Polski. Jednakże pozyskiwanie dotacji przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa jest utrudnione. Z jednej strony na rynku mamy duże firmy doradcze wyspecjalizowane w pozyskiwaniu dotacji na kilkunastomilionowe projekty dla instytucji publicznych i dużych przedsiębiorstw, a z drugiej strony mamy lokalnych freelancer’ów piszących projekty niskiej jakości. Stąd dostęp do dotacji dla firm z sektora MŚP był dotychczas utrudniony. Duże firmy doradcze nie były zainteresowane pozyskiwaniem dotacji poniżej kilku milionów złotych.
Jedno własne biuro wystarczy, by rozpocząć budowę sieci franczyzowej?
Mamy siedmioletnie doświadczenie w pisaniu wniosków o dotacje. Ponad 200 z nich zakończyło się podpisaniem umów, co oznacza, że możemy pochwalić się 80-proc. skutecznościa. Myślę, że to wystarczająca baza to tego, by rozpocząć pozyskiwanie partnerów franczyzowych. Chcemy możliwie szybko otworzyć ok. 50 biur. W tak krótkim terminie nie dalibyśmy rady tego dokonać samodzielnie. A im szybciej placówki powstaną tym więcej pozyskają środków. Fundusze unijne to ogromna szansa, z której trzeba korzystać jak najszybciej. Stąd decyzja o uruchomieniu systemu franczyzowego. Jest jeszcze jedna przyczyna. W ramach budżetu unijnego 2007-2013 wystarczało nam jedno biuro, w którym kilkanaście osób pisało wnioski dla firm z całej Polski. W latach 2014-2020 prawie połowa budżetu przyznanego Polsce została przeniesiona do Regionalnych Programów Operacyjnych. Stąd decyzja o uruchamianiu lokalnych placówek, w których będą pracowali ludzie znający szczegółowo działania w swoim województwie, a jednocześnie otrzymają know-how, szkolenia, wsparcie i procedury, które zapewnią wysoką jakość pisanych projektów.
Na jakie wsparcie może liczyć przedsiębiorca, który kupi licencję na biznes w sieci Dotacje Export Group?
Zapewniamy kompleksowe wsparcie merytoryczne oraz pomagamy pozyskiwać klientów. Wszyscy potencjalni klienci zgłaszający się do naszej firmy kierowani są do lokalnych placówek. Największy nacisk kładziemy na szkolenia ludzi, którzy piszą wnioski. Cały czas sprawdzamy pracę lokalnego personelu. Każdy wniosek przed złożeniem jest jeszcze analizowany przez centralę, co ma zwiększyć skuteczność pozyskiwania dotacji dla firm.
Ile będzie franczyzobiorcę kosztować taka pomoc?
Inwestycja we własny punkt pod szyldem Dotacje Export Group wymaga kwoty od 45 do 70 tys. zł w zależności od lokalizacji biura, wielkości lokalu i liczby pracowników. Kwota obejmuje opłatę licencyjną, aranżację i wyposażenie.
Od czego zależą zyski partnerów?
Za każdy napisany wniosek o dofinansowanie pobierana jest od klientów opłata stała oraz tzw. success fee, czyli wynagrodzenie od wartości pozyskanej dotacji. Natomiast za każdy napisany przez naszą placówkę franczyzową wniosek pobieramy swoją prowizję. Jest to uczciwe rozwiązanie dla obydwu stron. Innymi słowy proporcjonalnie bogacimy się razem z naszymi franczyzobiorcami. Poza pisaniem wniosków dodatkowymi, a niemałymi źródłami przychodów są zyski z rozliczania projektów i sprzedaż naszych usług w zakresie eksportu.
Czy to ma jakiś związek z dotacjami?
Nasza firma już od wielu lat pomaga polskim firmom w ekspansji na zagranicznych rynkach. Pomagamy w formalnościach z otwarciem przedstawicielstwa poza Polską, ale również w zdobyciu klientów, dostępu do sieci handlowych i kontrahentów. Napisaliśmy ponad 100 wniosków o dotacje w programie Paszport do Eksportu. O ile w przypadku pozyskiwania dotacji i rozliczania projektów to franczyzobiorcy czynnie uczestniczą w procesie przygotowania projektów o tyle w przypadku eksportu jedynie pośredniczą w sprzedaży naszych usług. Tu potrzebne są znajomość języków i mechanizmów handlowych w danych krajach i tego nie jesteśmy w stanie powierzyć lokalnym placówkom. W przypadku sprzedaży usług eksportowych również dzielimy się prowizją z franczyzobiorcami.
Ile czasu franczyzobiorca będzie czekał na zwrot zainwestowanej w biznes kwoty?
Zwrot następuje już po pierwszym naborze wniosków, a naborów w każdym roku w ramach różnych konkursów jest od 3 do10. Łatwo policzyć, że lata 2014-2020 to dla naszych franczyzobiorców prawdziwe żniwa.
Co będzie po 2020? Skończą się dotacje, a razem z nimi i biznes?
Fundusze Europejskie nie skończą się po 2020 roku. Będziemy mieli wówczas kolejny siedmioletni budżet unijny, w którym prawdopodobnie dostaniemy trochę mniej pieniędzy niż w ramach siedmiolatki 2014-2020, kosztem takich państw jak Bułgaria czy Rumunia. Nie oznacza to jednak, że dotacje się skończą. Każdy kraj Unii Europejskiej korzysta z funduszy, jednakże ich poziom uzależniony jest zamożności danego państwa.
Rozmawiał (gum)
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

