Do ciepłych krajów z rekinami biznesu

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Coroczna konferencja prasowa dotycząca rynku touroperatorów potwierdziła silną pozycję czołowej trójki polskich biur turystycznych - Itaka, TUI Poland i Rainbow Tours to wciąż firmy o największych obrotach. W pierwszej piątce firm o największych przychodach znalazł się także Neckermann Polska i Wezyr Holiday. Pozostałe firmy z rankingu utrzymały swoją pozycję z poprzednich lat, ale większość z nich odnotowała spadek przychodów. Awansem może poszczycić się tylko firma Grecos Holiday – w porównaniu z 2012 r. jej obroty wzrosły o prawie 80 tys. zł.

- Ostatni rok był dobry dla branży turystycznej. Firmom udało się wyjść z kryzysu spowodowanego niepewną sytuacją w krajach arabskich i w Grecji. Sytuacja polityczna w krajach docelowych jest teraz stabilna, gospodarka krajowa też nie przeżywa większych wstrząsów. Jest spokojnie – powiedziała prof. Ewa Dziedzic z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej.

Kryzys 2012 roku pozostawił jednak po sobie spuściznę w postaci zdecydowanej koncentracji sprzedaży w rękach firm z czołówki. Obroty branżowych liderów, czyli Itaki, TUI Poland i Rainbow Tours wyniosły w ubiegłym roku 59 proc. wartości całego rynku turystyki zagranicznej w Polsce.
- Powód jest prosty – po serii bankructw i niewypłacalności małych firm, ludzie chętniej stawiają na sprawdzone biura podróży, wierząc, że duża i znana marka ograniczy ryzyko nieudanych wakacji – powiedział Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Najwięcej wycieczek sprzedają niezależni agenci współpracujący z największymi firmami, najmniej – konsultanci telefoniczni. W grupie liderów sprawdza się też system partnerski.
- Rośnie udział w sprzedaży wycieczek zagranicznych poprzez biura prowadzone przez franczyzobiorców. Duże firmy wiedzą, jak ważna jest sprzedaż bezpośrednia, dokładają więc starań, aby zbudować sieć lojalnych współpracowników – mówiła Ewa Dziedzic.

Trendy w turystyce zagranicznej pozostają bez większych zmian – największą popularnością wciąż cieszą się wyjazdy typowo wypoczynkowe. Polacy wybierają „leżaki” zdecydowanie częściej, niż wycieczki połączone ze zwiedzaniem czy z uprawianiem sportów wodnych. Na wczasy najchętniej udajemy się samolotem. (mt)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €