PR sieci franczyzowych
Coraz więcej firm franczyzowych potrzebuje wyspecjalizowanych usług public relations.
Czy te usługi różnią się czymś od klasycznych działań PR - odpowiedź brzmi: tak. PROFIT system jest jedną z niewielu firm specjalizujących się w obsłudze PR dla sieci franchisingowych. Chociaż promocja firm z tego rynku wymaga użycia klasycznych narzędzi PR, to cele, jakie mają być przy ich pomocy osiągnięte są specyficzne/charakterystyczne tylko dla sieci franchisingowych.
Pozyskiwanie biorców
Doskonałym przykładem takich działań jest kampania PR skierowana na pozyskiwanie dla sieci kolejnych biorców licencji franchisingowej. Firma musi zbudować prestiż swojej sieci (np. przez promowanie pakietu pomocowego dla biorców) i jasno określić, jakie warunki muszą spełnić kandydaci na biorców. Z tym przekazem sieć musi dotrzeć do potencjalnych biorców, wykorzystując branżowe i ogólnopolskie media.
PR wewnątrz sieci
Innym przykładem kampanii PR charakterystycznej dla franchisingu są działania skierowane na utrzymywanie lojalności biorców, na zwiększanie ich motywacji. W przypadku sieci franchisingowych dużo większe znaczenie niż w klasycznych firmach (nawet o rozbudowanej strukturze) jest dbałość o PR wewnętrzny i kontrola poziomych struktur. Klasyczna firma to - z punktu widzenia formalnoprawnego - całość, a sieć franchisingowa - to nawet kilkaset odrębnych firm. Zadbać o system komunikowania w takim gąszczu wymaga nie tylko zagęszczenia działań PR, ale też umiejętnego wykorzystania wiedzy o zasadach franchisingu.
Portal o franchisingu
W promocji firmy franchisingowej konieczne jest skorzystanie z charakterystycznego dla tego rynku narzędzia przekazu: chodzi tu o internetowy portal zajmujący się wyłącznie franchisingiem. Możliwe formy promocji sieci na portalu to:
- prezentacja sieci na stronie głównej (tekst opisujący warunki kupna licencji, zdjęcia już działających punktów oraz graficzne gadżety),
- logo sieci na każdej podstronie odsyłające do prezentacji,
- wpis sieci do katalogu firm franchisingowych z określeniem warunków dla biorcy licencji
Sieć może zadbać również o ukazywanie się artykułów o wydarzeniach w firmie. Jeżeli są interesujące, teksty takie są umieszczane w dziale informacyjnym na stronie głównej.
Promocja franchisingu jako takiego
Specyficznym elementem prawie każdej kampanii PR dla firmy z branży franchisingowej jest promocja firmy i jej produktu razem z promocją zasada franchisingu. Dziennikarze często traktują informację o samej tylko firmie jako próbę wciśnięcia im kryptoreklamy. Z doświadczeń PROFIT system ze współpracy z sieciami franchisingowymi wynika, że aby ominąć ten problem, należy prezentować newsy o sieci w kontekście rozwoju całego rynku franchisingowego. Ukazanie sieci w kontekście szerszego procesu gospodarczego, jakim jest ekspansja franchisingu, oddala zarzut o kryptoreklamę i wywołuje zainteresowanie nowością. O franchisingu bowiem mało kto wie - nawet wśród dziennikarzy. Dlatego należy pisać o nim fachowo i jasno - to temat ekonomiczny, a w nim przydarza się najwięcej błędów. Taką fachowość gwarantują tylko firmy specjalizujące się w obsłudze sieci franchisingowych, oczywiście jeśli posiadają dział public relations.
Arkadiusz Słodkowski
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


