UOKiK - strach na franczyzę?
Bać-Pol oraz Piotr i Paweł to kolejne sieci, którym przyglądał się urząd antymonopolowy.
Zadaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest stanie na straży zasad uczciwej rywalizacji w biznesie i ochrona klientów przed nadużyciami ze strony przedsiębiorców. Ostatnimi czasy można odnieść wrażenie, że szczególnie często pod lupę UOKiK trafiają sieci franczyzowe. Nie tylko z powodu kontroli umów zawieranych pomiędzy biorcami a dawcami licencji. Również dlatego, że bywają obiektem przejęć, które w zasadniczy sposób zmieniają układ sił rynkowych.
Tak było w 2011 roku z handlowymi gigantami Eurocashem i Emperią. UOKiK długo wahał się, czy pozwolić na taką fuzję, argumentując, że mogłaby ona ograniczyć konkurencję na rynku FMCG. Ostatecznie wyraził zgodę, dzięki czemu Eurocash przejął franczyzowe sieci Emperii. Musiał jednak wcześniej sprzedać 12 ze swoich hurtowni. Warunkową zgodę urząd wydał też w przypadku przejęcia hipermarketów Real przez sieci Auchan. Ten ostatni uzyskał glejt na wchłonięcie konkurencyjnych sklepów, ale po zapewnieniu, że w ciągu 16 miesięcy po sfinalizowaniu transakcji wyzbędzie się praw do ośmiu hipermarketów Real.
Ostatnio antymonopolowy urząd przyglądał się poczynaniom spółek Bać-Pol, Piotr i Paweł oraz Topaz, które postanowiły stworzyć ogólnopolski system logistyczny i zakupowy. W wyniku tej współpracy powstać ma marka Lubię, w ramach której kooperować będą sieci Piotr i Paweł, Spar, Słoneczko i Topaz. Również i w tym przypadku UOKiK musiał najpierw wyrazić zgodę na utworzenie wspólnego przedsięwzięcia.
- Inicjatorzy mają nadzieję, że tym samym w przyszłości nowa spółka stanie się osią strategicznej współpracy 2-2,5 tys. polskich sklepów. Rozmowy z nowymi potencjalnymi strategicznymi partnerami przedsięwzięcia już się zaczęły – informują partnerzy w oświadczeniu dla prasy.
Znacznie mniej przychylną decyzję UOKiK wydał w sprawie Sphinxa, u którego dopatrzył się nieprawidłowości w umowach zawartych z franczyzobiorcami. Znalazł w nich zapisy narzucające partnerom sztywne ceny produktów serwowanych w restauracjach. Postanowił ukarać spółkę karą w wysokości ponad 464 tys. zł.
- Zgodnie z obowiązującym prawem, franczyzodawca nie może zobowiązać franczyzobiorcy do sprzedaży w swojej placówce produktów czy usług po z góry ustalonej cenie - wyjaśnia Kinga Matuszewska, prawnik, menedżer działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. - Za niedozwoloną praktykę uznaje się ustalanie cen sztywnych, w sposób pośredni czy bezpośredni, bądź określanie cen minimalnych. Wielokrotnie wspominamy o tym podczas szkoleń dla franczyzodawców.
Wcześniej poprawność umownych zapisów była sprawdzana również w takich sieciach, jak Glazura Królewska czy Orlen.
Warto pamiętać, że współpraca we franczyzie, jako format tzw. porozumienia wertykalnego, podlega m.in. zapisom Ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta. Dlatego urząd antymonopolowy często przygląda się szczegółom współpracy między biorcą a dawcami pomysłów na biznes.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Nowe zasady gry w nieruchomościach
Rynek nieruchomości nie wrócił do starych reguł – klienci oczekują dziś nie tylko pośrednika, ale przewodnika przez cały proces zakupu. Rośnie rola...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego n...
Berlin Döner Kebap kończy rok z przytupem
Tylko w grudniu Berlin Döner Kebap otworzył trzy lokale, w trzech nowych miastach i w trzech odmiennych formatach franczyzowych.
Rynek fitness stawia na franczyzę
Automatyczna siłownia, trening zaprogramowany w Australii albo studio w miejscowości z tysiącem mieszkańców. Rynek fitness w Polsce staje się coraz...


