10 najlepszych franczyz

Magazyn Entrepreneur ocenił sieci z amerykańskiego rynku. Wynik? Subway na podium, McDonald’s poza pierwszą dziesiątką.
Magazyn Entrepreneur już po raz 35 zestawił ranking 500 najlepszych franczyz. Na listę trafiają sieci działające w Stanach Zjednoczonych. Brane są pod uwagę tylko te koncepty, które mają przynajmniej 10 placówek, szukają biorców na terenie USA i nie pozostają w stanie upadłości. Wymogiem jest też posiadanie dokumentu disclosure (ujawnienie), związanego z obowiązkiem franczyzodawcy do ujawnienia potencjalnemu franczyzobiorcy danych dotyczących sieci jeszcze przed podpisaniem umowy. W USA tego typu zobowiązanie zapisane jest w prawie.
Na pierwszym miejscu w tegorocznej edycji Franchise 500 znalazły się kluby fitness Anytime Fitness. Marka jest na rynku od ponad dekady i łącznie działa w jej ramach 2,4 tys. placówek, z czego 1,8 tys. w Stanach Zjednoczonych. Tyle samo punktów ma w tym kraju druga sieć z rankingu – Hampton Hotels. Na podium znalazł się również Subway, który niedawno pod względem liczby placówek na świecie prześcignął McDonald’s. Złote Łuki w zestawieniu zajęły miejsce 16.
W czołówce znalazło się jeszcze kilka marek, które kojarzą również polscy konsumenci. 9. i 14. miejsce zajęły odpowiednio Pizza Hut i KFC, których wyłącznym franczyzodawcą w Europie Środkowej jest firma Amrest. Pierwszą dziesiątkę zamykają pączki spod znaku Dunkin’ Donuts, drugą zaś Taco Bell, sieć z kuchnią meksykańska, która na początku lat 90. bezskutecznie próbowała wejść do Polski.
Pierwsza dziesiątka rankingu wygląda następująco:
1. Anytime Fitness (kluby fitness)
2. Hampton Hotels (hotele)
3. Subway (gastronomia)
4. Supercuts (salony fryzjerskie)
5. Jimmy John's Gourmet Sandwiches (gastronomia)
6. 7-eleven Inc. (sklepy spożywcze)
7. Servpro (usługi)
8. Denny’s (gastronomia)
9. Pizza Hut (gastronomia)
10. Dunkin’ Donuts (gastronomia)
Co wpływa na pozycję rankingu? Autorzy oceniają stabilność finansową franczyzodawców, tempo wzrostu i wielkość sieci. Pod uwagę brane są też zasady współpracy z biorcami licencji, koszty inwestycji, opłaty i ewentualne wsparcie finansowe ze strony franczyzodawcy. Jak podkreśla magazyn Entrepreneur, zestawienie nie jest prowadzone w celach reklamowych ani rekomendacyjnych. Ma natomiast, według autorów, stanowić „narzędzie badawcze, które można stosować do porównania biznesów franczyzowych”.
(gum)
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...