TUI działa nieetycznie

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

TUI Poland na swoją opinię na rynku pracowała przez wiele lat, ale na jej zepsucie potrzebowała kilku miesięcy. Sprawy zaczęły się komplikować w sierpniu, kiedy to, według relacji Rzeczpospolitej, prezes operatora zaprosił na spotkanie wybranych agentów sieci i zaproponował im nowe zasady prowadzenia biznesu. Najpierw zapowiedział, że współpracę zamierza kontynuować tylko z wybranym gronem agentów. Kryterium miały być obroty. „W grze” pozostać miało 250 partnerów, pozostałych 500 dostało wypowiedzenia. Ci, którzy zostali, dostali nowe warunki współpracy. Prowizję podniesiono im co prawda o 1 proc., ale zapowiedziano też kwartalne kontrole poziomu sprzedaży.

Cytowani przez dziennik agenci relacjonowali, że przy okazji anonsowanych zmian wywiązała się dyskusja o wątpliwych z punktu widzenia etyki biznesu praktykach stosowanych przez TUI. Chodziło mianowicie o 3-proc. rabaty, których operator udziela w punktach własnych i online. Efekt był taki, że starzy klienci agentów przychodzili poinformować ich, że w tym roku kupią wycieczkę w innym punkcie, by zaoszczędzić – czasem nawet kilka tysięcy złotych.

Marek Andryszak, prezes TUI Poland, argumentował, że przecież każdy agent również może dawać takie rabaty.
- Tak, tylko, że musi go wtedy odliczyć ze swojej prowizji i to brutto. Przykładowo - jeśli sprzedam imprezę za 10 tysięcy złotych będę miał 800 złotych prowizji. Teraz od tego musiałbym jeszcze odjąć 300 złotych. To przestaje się opłacać - wylicza agent, cytowany przez Rzeczpospolitą.

Sprawą zajęła się reprezentująca branżę Polska Izba Turystyki. Po wstępnych rozmowach TUI zobowiązało się do wprowadzenia zmiany w umowach agencyjnych, ale ostatecznie nic takiego nie miało miejsca. PIT zarzuciła spółce, że takie działania są sprzeczne z jej własnym kodeksem etyki. Uznała też, że nieuzasadnione wypowiadanie umów agentom godzi w ich dobre imię jako uczestników rynku, bo sugeruje nierzetelność ich działania. Dlatego postanowiła wykreślić TUI z listy swoich członków.

- Podjęte przez spółkę działania zniweczyły budowane przez lata solidne podstawy wzajemnego szacunku, przejrzystych zasad wzajemnej współpracy partnerów biznesowych, przyczyniły się również do pogorszenia wizerunku polskiej branży turystycznej, w tym wizerunku Polskiej Izby Turystyki. Z tego względu Izba wyraża dezaprobatę dla tego typu działań. Wobec okoliczności, iż droga mediacyjna została wyczerpana, a działania nieetyczne są nadal kontynuowane podjęto decyzję o wykluczeniu TUI Poland sp z o.o. z członkostwa w Polskiej Izbie Turystyki – czytamy w oficjalnym komunikacie Izby.

(gum)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €