Lista 500 - zagraniczne sieci zdobywają rynek

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42
Obowiązująca od stycznia 2002 roku ustawa o terminach zapłaty małym dostawcom sieci, a także ograniczenia promocji i wyprzedaży w dużych sklepach, które przewiduje projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, mają ograniczyć w zamyśle ustawodawcy przewagę sieci hiper- i supermarketów, należących zazwyczaj do międzynarodowych koncernów handlowych. Nie wiadomo jednak, czy kolejne przepisy wystarczą, aby krajowym firmom udało się nadrobić dystans, którego rozmiar potwierdzają ubiegłoroczne przychody największych sieci plasujących się w pierwszej setce Listy 500 opracowanej przez Rzeczpospolitą.

Szybki rozwój sieci potwierdza ich rosnący z roku na rok udział w obrotach sprzedaży detalicznej oraz sięgające kilku miliardów złotych rocznie obroty. Według danych badającej handel firmy CAL, udział tzw. nowoczesnych kanałów dystrybucji, czyli hiper- i supermarketów oraz sklepów dyskontowych, w sprzedaży artykułów konsumpcyjnych wzrósł w ubiegłym roku do około 29 proc., podczas gdy jeszcze w roku 1998 wynosił okolo 18 proc.

Zagraniczne sieci niechętnie mówią o swoich obrotach. Z dostępnych teraz sprawozdań finansowych sieci za rok 2000 można się dowiedzieć, że większość z nich – zwłaszcza szybko rozwijające się hipermarkety – generuje straty. Jak wyjaśniają ich przedstawiciele, wyniki firm są wciąż obciążane kosztami nowo otwieranych placówek.

Firmy z polskim kapitałem pozostają znacznie w tyle. Ruch i giełdowa czołówka hurtowni farmaceutycznych to jedyne firmy handlowe z polskim kapitałem w pierwszej setce listy. Lista 500 potwierdza tez specyfikę polskiego handlu; w przeciwieństwie do wielu innych sektorów gospodarki liderami na rynku są prywatne firmy, które zaczynały działalność w latach 90. Dawni potentaci – PHS czy Społem – zniknęli z rynku lub tez mają dziś marginalny w nim udział.

Franchisodawcy, którzy znalaźli się na Liście 500:
PKN ORLEN, Geant (), BP Polska, Nestle Polska, Aral Polska, Dębica Firma Oponiarska, Preem Polska, Kolporter (Saloniki Prasowe), Eldorado (Groszek), Polbita (Drogerie Natura).

Więcej: Anita Błaszczyk, Rzeczpospolita, "Lista 500", 8 maja 2002

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €