UOKiK na tropie franczyzodawców

Na firmy franczyzowe padł blady strach. Czy urzędnicze kontrole wykryją nieprawidłowości w kolejnych umowach?
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie wyjaśniające w sprawie niedozwolonych porozumień przedsiębiorców z rynku franczyzy. Sprawa dotyczy m.in. franczyzowej sieci gastronomicznej Sphinx, która miała narzucać swoim franczyzobiorcom ceny oraz warunki promocji. W oficjalnym komunikacie zarząd Sfinksa stwierdza, że ich zdaniem postępowanie UOKiK-u jest bezzasadne, bo polityka cenowa sieci jest zgodna z obowiązującymi przepisami.
O tym, kto ma rację przekonamy się, kiedy Urząd dokładnie sprawdzi szczegóły wszystkich obowiązujących umów i ogłosi wyniki postępowania, co może potrwać nawet pół roku. Jednak „rewelacyjne” doniesienia ze spółki Sylwestra Cacka stały się dla UOKiK-u pretekstem do zbadania procedur i umów obowiązujących w innych franczyzowych sieciach gastronomicznych. Nie można więc wykluczyć, że w momencie, gdy sprawa Sfinksa zostanie ostatecznie wyjaśniona, pod lupą znajdą się kolejne firmy.
- W tej chwili prowadzimy postępowanie wyjaśniające, w którym badamy i przyglądamy się umowom franczyzowym stosowanym przez sieci gastronomiczne. Jeśli będą podstawy do kolejnych działań administracyjnych – będziemy wszczynać postępowania. Na tym etapie jednak za wcześnie jest by mówić o konkretnych działaniach. Badamy rynek. Nie wykluczamy też analizy innych branż – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Za późno na spokojny sen?
Ciekawskie oko urzędników sprawdzi niebawem większość umów franczyzowych i wypyta, czy franczyzodawcy nie stosują nielegalnych praktyk, a więc wszelkich regulacji, które zobowiązują biorcę do przestrzegania tzw. polityki cenowej franczyzodawcy, czyli umożliwiają dawcy wymuszenie na swoich partnerach cen, a z kolei biorcom zakazują ich zmiany.
- Myślę, że narzucanie franczyzobiorcom cen, czy warunków promocji to raczej sytuacje marginalne, a nie powszechne zjawisko w firmach funkcjonujących w systemie franczyzy. Umowa franczyzowa określająca zasady współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy przede wszystkim musi być zgodna z obowiązującym w Polsce prawem i każda firma, które to prawo łamie powinna liczyć się z konsekwencjami takiego działania –mówi Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Zapowiadane i przeprowadzane już kontrole budzą spory niepokój, zwłaszcza wśród tych, którzy oszczędzali na prawnikach podczas pisania umowy franczyzowej i nie są pewni, jakie zapisy w niej umieścili. Dla nich to ostatni dzwonek, żeby skonsultować się z doświadczonymi doradcami i sprawdzić, czy aby na pewno nie złamali prawa. Oczywiście część z nich łamie przepisy z rozmysłem. O tym, jaka jest skala zjawiska dowiemy się dopiero po zakończeniu kontroli UOKiK-u.
Sfinks jak feniks?
Sfinks już wcześniej nie do końca dogadywał się ze swoimi franczyzobiorcami stawiając im warunki, które stały w sprzeczności z ich interesami.Jeśli zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów okażą się słuszne, Sfinks może zapłacić karę w wysokości nawet 10 proc. ubiegłorocznych przychodów, które w przypadku tej spółki wyniosły 107,2 mln zł, a przychody skonsolidowane całej Grupy (łącznie z przychodami franczyzobiorców) wyniosły 171,1 mln zł. Kara może być naprawdę dotkliwa, zwłaszcza, że spółka dopiero zaczyna wychodzić na prostą, a banki ciągle wymagają od jej głównego udziałowca Sylwestra Cacka doinwestowania Sfinksa.
Druga kwestia, to sami franczyzobiorcy. Jeśli informacje o rzekomych nieprawidłowościach w sieci wypłynęły od samych franczyzobiorców i zdecydują się oni na dalszą współpracę z UOKiK-iem, to prawdopodobnie zostaną objęci „programem łagodzenia kar leniency”, unikając tym samym sankcji pieniężnych. Czy jednak zdecydują się pozostać w sieci, czy też zaczną z niej odchodzić, jak miało to miejsce kilka lat temu?
(mak),
konsultacja prawna - Kinga Matuszewska
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej