Miliardy do zjedzenia
Biedronka rządzi, ale sieci franczyzowe depczą jej po piętach. Na czele grupy pościgowej – Eurocash i Grupa Muszkieterów.
230 mld zł – tyle według szacunków firmy PMR wart był polski rynek spożywczy w 2012 roku. Za jedną czwartą sprzedaży odpowiada Jeronimo Martins (właściciel Biedronki), Grupa Schwarz (Lidl i Kaufland) oraz Tesco. Najsilniejszą pozycję mają zatem dyskonty oferujące najbardziej konkurencyjne ceny, ale jednocześnie znacznie niższą różnorodność asortymentu niż supermarkety czy osiedlowe sklepy spożywcze.
Wśród dyskontów prym wiedzie Biedronka, która w ubiegłym roku sprzedała towary warte ponad 27,5 mld zł – o 16,3 proc. więcej niż w roku 2011. Jak na tym tle wypada Eurocash, operator największych sieci franczyzowych sklepów spożywczych? Właściciel Groszka i abc zanotował obroty w wysokości 16,6 mld zł. Osiągnął przy tym roczny wzrost przychodów na poziomie 66 proc. Dynamiczny wzrost Eurocash zawdzięcza w dużej mierze postępującej integracji ze strukturami przejętej grupy handlowej Emperia.
Ponad 6,5 mld zł zarobiła w Polsce spółka Makro Cash & Carry, która jednoczy franczyzobiorców w ramach swojego systemu Odido. Przychody w wysokości 3,77 mld zł w 2012 roku zanotowała zaś sieć Intermarché, sztandarowa marka Grupy Muszkieterów. Oznacza to wzrost o 9 proc. Drugi z handlowych konceptów zarządzanych przez Muszkieterów, supermarkety z artykułami dla domu i ogrodu Bricomarché, zarobił natomiast ponad 880 mln zł (wzrost o ponad 10 proc.). Łączne obroty Grupy sięgnęły 4,65 mld zł.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


