Nowa apteka na starym mieście

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Dzierżoniów to miejscowość na Dolnym Śląsku licząca niewiele ponad 30 tys. mieszkańców. W jej planie urbanistycznym uwzględniono obszerny rynek z ratuszem i drogami wychodzącymi ze środków każdej ze stron czworokąta. To właśnie przy jednej z odchodzących od niego ulic – Świdnickiej – od czerwca 2010 roku mieści się apteka sieci franczyzowej Mediq. Prowadzą ją dwie wspólniczki – Bogumiła Ludwikowska i Bożena Zarzycka.

– Przed przystąpieniem do sieci Mediq przez 18 lat prowadziłyśmy własną aptekę. Na naszym lokalnym rynku jest jednak duża konkurencja: trzy inne apteki w promieniu kilkuset metrów oraz zaostrzona gra cenami leków. To zmusiło nas do szukania nowych rozwiązań – tłumaczy Bogumiła Ludwikowska, kierownik Apteki Mediq Remedium.

Mimo że przez tak długi czas farmaceutki były niezależne i działały pod własnym szyldem, zdecydowały się na przystąpienie do sieci, choć nie bez obaw. Przede wszystkim obydwie nie wiedziały, czym jest system franczyzowy.

– Franczyza kojarzyła mi się bardziej ze stacjami benzynowymi niż ze sposobem prowadzenia apteki. O możliwości przystąpienia do sieci Mediq i systemie franczyzowym poinformowali nas przedstawiciele hurtowni farmaceutycznej ACP Pharma, a później bardziej szczegółowo konsultanci ds. franczyzy Mediq Apteka – opowiada Bogumiła Ludwikowska.

Przed podjęciem decyzji pojawiły się wątpliwości, czy przejście na system franczyzowy to opłacalna decyzja. Wspólniczki zastanawiały się też, czy franczyzodawca nie uzależnia od zaopatrzenia z jednego źródła i czy nie ogranicza swobody wyboru dostawców. Inną kwestią budzącą wątpliwości były koszty związane z przystąpieniem do programu oraz realny miesięczny koszt współpracy.

– Prowadziliśmy długie rozmowy, które pomogły nam podjąć decyzję o współpracy. Okazało się, że firma ACP Pharma nie obliguje nas do wyłącznego korzystania z ich systemu zaopatrzenia i pozwala utrzymać istniejące umowy na realizację zamówień z innych hurtowni, a oferta Mediq jest dobrze dostosowana do możliwości finansowych właścicieli niezależnych placówek. Uznałyśmy więc, że wsparcie silnego partnera może być pomocne w budowaniu przewagi konkurencyjnej. W trakcie rekrutacji cały czas byłyśmy pod opieką konsultantów Mediq, którzy zbadali naszą sytuację i przedstawili nam możliwości dalszego rozwoju. Dziś wiem, że moje wątpliwości to była po prostu obawa przed nieznanym – przyznaje Bogumiła Ludwikowska.

Decydującymi argumentami okazały się wsparcie operacyjne w prowadzeniu placówki, korzystne warunki zakupowe, pomoc w działaniach promocyjnych, dostęp do szkoleń i tzw. know-how.

– Zdawałyśmy sobie sprawę, że aby utrzymać się na rynku farmaceutycznym, musimy być przygotowane na czekające nas zmiany i wiedzieć, w jakim kierunku zmierza rynek. Przystąpienie do sieci Mediq zbiegło się z planowanym przez nas remontem i modernizacją apteki. Chętnie więc skorzystałyśmy z propozycji przedstawionych nam przez projektantów Mediq. Dzięki nim apteka zyskała nowoczesny wygląd – przekonuje Bogumiła Ludwikowska.

– Najważniejszą widoczną zmianą w naszej aptece była likwidacja przedsionka, do którego klient wchodzi, zanim przejdzie do właściwej części apteki, co uzyskało to aprobatę pacjentów, którzy wchodzą teraz do lokalu bezpośrednio z ulicy. Słuszną decyzją była rezygnacja z szyby oddzielającej nas od pacjentów przy stanowisku obsługi. Bezpośredni kontakt z pacjentem sprawia, że chętnie wraca on do naszej placówki. Zmieniłyśmy również oświetlenie, a w planach mamy dalszą modernizację – wymienia Bogumiła Lewandowska.

Sama zmiana szyldu i wystroju zajęła jeden dzień.

– Otwarcie placówki Mediq w naszym przypadku wiązało się ze zmianą wizerunku. Udało się to w ciągu jednej doby dzięki pomocy profesjonalnej firmy, która była odpowiedzialna za obrandowanie apteki. Przed ponownym otwarciem apteki cały personel został przeszkolony m.in. z zakresu merchandisingu i nowoczesnych metod skutecznej sprzedaży. Podczas szkoleń kładziono szczególnie duży nacisk na profesjonalną obsługę pacjenta – opowiada Bogumiła Ludwikowska.

Praca w aptece sieciowej wiązała się też z nowymi obowiązkami.

– Wzrosła odpowiedzialność w zakresie zarządzania, kontroli i organizacji pracy. Związane jest to z koniecznością wywiązania się z podpisanych umów – przyznaje Bogumiła Lewandowska.

Jednocześnie jednak podkreśla zalety działalności w ramach sieci.

– Zarządzanie własną apteką związane było z ciągłą troską o utrzymanie rentowności placówki, co nie było proste. Teraz, dzięki zakupom centralnym z Mediq, nie tracimy czasu na poszukiwanie tańszych leków w hurtowniach. Korzystamy z siły zakupowej grupy, dzięki czemu utrzymujemy dobrą cenę i korzystną marżę. Dzięki doradcy zarządu ds. farmacji w Mediq mamy aktualną wiedzę dotyczącą przepisów i rozporządzeń Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Do tej pory sama musiałam na bieżąco śledzić zmiany w przepisach – tłumaczy Bogumiła Lewandowska.

Klienci zareagowali równie pozytywnie.

– Na dobrą opinię i zaufanie pacjentów pracowałyśmy ponad osiemnaście lat, dlatego pacjenci z ciekawością śledzili zmiany zachodzące w naszej aptece. Część z nich nawet nam doradzała i pomagała. Dla nich najważniejsze było to, że nadal mogą liczyć na miłą obsługę i fachową poradę – podkreśla franczyzobiorczyni.

Najlepszym tego potwierdzeniem jest rosnąca liczba klientów.

– Nasza apteka po przystąpieniu do sieci Mediq stała się bardziej rozpoznawalna i jest coraz chętniej odwiedzana przez pacjentów. Dzięki nowemu wystrojowi, ulotkom i gazetkom promocyjnym obserwujemy stały wzrost liczby klientów. Z doświadczenia wiem, jak trudno jest pozyskać nowych pacjentów, więc z całą pewnością do wizyty u nas w znacznym stopniu skłoniły ich właśnie wprowadzone zmiany. Dzięki wsparciu Mediq możemy oferować leki w dobrej cenie, wprowadzać liczne promocje i akcje marketingowe wspierające sprzedaż, co oznacza wymierne korzyści dla pacjentów – mówi Bogumiła Lewandowska.

Niedawno minął rok, od kiedy Bogumiła Ludwikowska i Bożena Zarzycka współpracują z siecią Mediq, a to dobry moment na podsumowania.

– Po rocznej współpracy z siecią Mediq możemy z satysfakcją stwierdzić, że apteka jest w dalszym ciągu jednostką samodzielną oraz niezależną finansowo, co było i jest dla nas najważniejsze. To my kierujemy placówką, ale korzystamy przy tym z wiedzy i doświadczeń naszego partnera w zakresie zarządzania apteką, analiz rynku czy prowadzenia akcji promocyjnych – stwierdza Bogumiła Ludwikowska.

To również powód do rozmów o kolejnych planach.

– Prowadzenie apteki wymaga dużo czasu i energii szczególnie od osób łączących funkcję właściciela i kierownika. Ale kto wie, może w przyszłości otworzymy kolejną aptekę Mediq – przyznaje Bogumiła Ludwikowska.

(js)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €