Rosyjski McDonald’s jak spożywczak

Dlatego, zamiast 18 proc. VAT, placówki sieci zapłacą 10 proc. podatek. Czy u nas Big Mac też potanieje?
Takie zagadkowe orzeczenie wydał Federalny Sąd Arbitrażowy w Moskwie. Kończy ono spór, jaki wywiązał się pomiędzy zarządem McDonald's w Rosji, a tamtejszymi urzędnikami. Zdaniem tych pierwszych, sieć powinna być opodatkowana 10 proc. stawką VAT – taką samą, jaką stosują sklepy spożywcze. Według fiskusa pod znakiem "złotych łuków" prowadzone są restauracje, dla których podatek od wartości dodanej wynosi 18 proc.
Sąd przyznał rację fast foodowemu gigantowi. Swoją decyzją uzasadnił faktem, iż w placówkach McDonald's sprzedawane są koktajle, mleko, lody czy też pieczywo, owoce morza i mięso. Tym samym, zdaniem moskiewskiego sądu, sieć ma pełne prawo stosować niższą stawkę VAT.
Czyżby to sygnał, że i nad Wisłą możemy spodziewać się tańszych McZestawów? Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, w Polsce usługi gastronomiczne opodatkowane są według obniżonej stawki VAT, która od 1 stycznia 2011 r. wynosi 8 proc. Nie dotyczy to co prawda sprzedaży napojów, ale i tak opodatkowanie McDonald's podatkiem właściwym dla sklepów spożywczych nie wyszłoby sieci na dobre. Najniższa, 5 proc. stawka, obejmuje bowiem jedynie pieczywo świeże, mleko, jaja, owoce, ryby, oleje, makarony.
Przedstawiciele McDonald's Polska nie chcą komentować wyroku rosyjskiego sądu.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej